Zákon o audiovizi umožní odvody streamovacích společností pro film

Ministerstvo kultury (MK) tvrdí, že nemohlo v projednávaném zákoně o službách platforem pro sdílení videonahrávek zavázat streamovací platformy typu Netflix, HBO Max nebo Apple TV+ k odvodu peněz na podporu lokální filmové tvorby. Nestihlo to a zpoplatnění bude řešit novela zákona č. 496/2012 Sb., o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie a o změně některých zákonů (zákon o audiovizi), sdělil tiskový odbor MK. Producent Pavel Strnad upozornil, že zatímco jiné evropské země si při přijímání evropské směrnice vymínily, že část příjmů od uživatelů platforem podpoří původní filmovou tvorbu, ČR je nechá podnikat bez závazků.

 

Návrh zákona týkající se platforem prošel na 25. schůzi Poslanecké sněmovny do třetího čtení. „Ministerstvo kultury na možnost právní úpravy, o níž hovoří producenti, nerezignovalo, pouze ji nemohlo zahrnout z časových důvodů do aktuálního zákona. Uvedená možnost zpoplatnění bude diskutována v rámci návazné novely zákona o audiovizi,“ uvedlo Ministerstvo kultury.

Zákon o omezení platforem pro sdílení videonahrávek vycházející z evropské směrnice má lépe ochránit děti před nevhodným obsahem či obecně veřejnost před projevy násilí. Členské státy směrnici schválily v roce 2018 a jednotlivé země měly čas do září 2020, aby její obsah zapracovaly do svých zákonů. Letos v květnu Evropská komise zažalovala Česko a další čtyři členské státy za to, že to nestihly.

Evropská směrnice ale podle Pavla Strnada mimo jiné umožňuje členským státům uložit globálním streamovacím platformám povinnost odvádět peníze do fondů kinematografie a stanovit minimální investice do nákupu lokálních programů.

Streamovacích platforem v ČR přibývá, v půlce června začne svoje filmy nabízet Disney+. „Rozšiřuje se možnost distribuce jejich filmů a přichází náhrada za zkolabovaný trh s DVD, na druhou stranu bude mít streaming velký dopad na návštěvnost kin, která jsou pro české filmy stále hlavním zdrojem příjmů. Ostatní evropské státy se na tuto změnu připravují, ČR nikoli,“ zmiňuje Strnad.

Aktuální situaci srovnává s obdobím 90. let, kdy čeští politici poskytli bez nároků komerčním televizím vysílací licence. Když začala v roce 1994 vysílat TV Nova, propadla se během následujících dvou let návštěvnost v kinech o 58 procent, a český film tak přišel o značnou část svých příjmů z distribuce nutných pro investice do nové tvorby, uvedl.

Situaci podfinancované filmové tvorby změnil až v roce 2012 zákon č. 496/2012 Sb., o audiovizi, který zavázal komerční televize přispívat do Státního fondu kinematografie dvěma procenty svých příjmů z reklamy, stejně jako distributory a kina, jež také solidárně podporují vznik nových českých filmů. Nástup streamovacích platforem ale celou situaci ve filmovém průmyslu mění.

 

Zdroj: ČTK
Foto: canva.com

 

Go to TOP