Lidé v digitálu nečtou, skenují – zaznělo na semináři o sítích pro advokáty

„To nejlepší a nejdůležitější patří hned do první věty! Lidé nečtou, skenují! Přestaňte s advokátními fighty!  Vykročte mimo! A konečně – Bejby nebude sedět v koutě!“. Do těchto jasných, krátkých a výstižných pokynů se dá shrnout sdělení, které si ze čtvrtečního semináře Sociální sítě pro pokročilé odnesli přítomné advokátky a advokáti. Jako lektorku Česká advokátní komora opět pozvala odbornici na sociální sítě a digitální marketing Dorotu Kajfoszovou, která vedla i seminář pro začátečníky 6. října.

 

Kajfoszová má dar své posluchače zaujmout a navodit tvůrčí atmosféru, pročež se jen obtížně dá heslovitě a na pár řádcích poreferovat o obsahu jejího, místy až dramatického, lektorování. Snad právě proto už o její semináře projevilo zájem i Brno, kde by pro advokáty měla přednášet v lednu 2023.
 

Bejby nebude sedět v koutě!

Sociální sítě jsou podle Kajfoszové vhodným marketingovým nástrojem, který pomáhá budovat značku, zvyšovat renomé advokáta, advokátní kanceláře. Webové stránky už dnes nestačí, resp. je vhodné dát vědět o své práci na více místech. A je potřeba jít tam, kam lidé chodí. Tím místem jsou v dnešní době sociální sítě. Z nich je podle lektorky pro advokáty nejvhodnější LinkedIn.

Zde by měl mít osobní profil každý advokát. A to i ten, který neposkytuje právní služby velkým nadnárodním firmám, jak se mnozí mylně domnívají. Těm, kteří se svými klienty a potenciálními klienty raději komunikují na Facebooku, Kajfoszová doporučuje přenášet obsah příspěvků, například tzv. doporučení (na Facebooku nazývaných Hodnocení), na LinkedIn. „Klidně si udělejte printscreen a pochlubte se,“ poradila.

Na Facebooku více než osobní profil doporučuje vytvořit si stránku. Profil je totiž omezený, co se týče počtu „přátel“. U stránky žádné takové omezení není. Nejlepší je dle Kajfoszové vytvořit si na Facebooku skupinu, kde je nejlepší konektivita se sledujícími. „Zároveň si to tam krásně můžete moderovat. Ale nejlepší řešení je zároveň i nejpracnější. Zvažte, kolik času chcete sebeprezentaci na sítích věnovat. Pokud se Vám podaří vytvořit úspěšnou a aktivní skupinu, její vedení si bude vyžadovat i 20 hodin týdně,“ upozornila. Na LinkedIn naopak skupinu vytvářet nedoporučuje, tam preferuje osobní profil: „Lidé se raději baví s reálnými lidmi, nikoli s firmou.“  

„Prostě, Bejby by neměla sedět v koutě a čekat, že si někdo všimne, jak je skvělá, je potřeba ukázat to. I proto využijte prostor, kam v dnešní době uživatelé chodí, a to jsou sociální sítě,“ radila lektorka.


To nejdůležitější patří do první věty (a na obrázek)!

To, na čem je postaveno klasické zpravodajství, tedy že nejzásadnější informace má být vyřčena hned v první větě, je základem i pro vytváření obsahu na sociálních sítích. Ve zpravodajství se tomu říká pyramida: od nejzásadnější informace (tedy CO), se pokračuje k PROČ, až pak je KDO, KDE A KDY. „Nikoho nezajímá, že jste minulý týden v pátek byli na konferenci v Ostravě, ani že se vám tam líbilo, nebo že pršelo. Každého zajímá, co vás na konferenci zaujalo, co jste si odnesli jako poznatek nebo inspiraci, pro sebe i ostatní,“ vysvětlila a přízvukovala: „Lidé v digitálu nečtou, skenují! Jestli je nezaujmete první větou, hned na začátek, budou scrollovat dál, Vaše snaha vyjde vniveč!“

Zdůraznila přitom nezbytnost doprovázet text příspěvku obrázkem: „Nejlepší jsou vlastní fotky, ty přitahují pozornost nejvíc. Pokud si nevíte rady, fotku nemáte, můžete využít například fotobanky, kde jsou obrázky ke stažení zdarma (např. www.pexels.com/cs-cz/).“

 

 

Lektorka přidala i osobní zkušenost s tím, kdy je nejvhodnější okamžik na přidávání příspěvku: v čase mezi 8. a 9. hodinou, dále v 11-12:30 nebo v 16-17 hodin a pak v neděli mezi 15. a17. hodinou. Důležité je podle ní text v příspěvku strukturovat, využívat emotikonů (pro advokáty ovšem s připomínkou, že velmi citlivě). „A nakonec – my, veřejnost, od vás, advokátů očekáváme, že budete důvěryhodní, věcní, solidní. Proto prosím, kontrolovat po sobě gramatiku a, pochopitelně, vyvarovat se vulgarit, hejtování, hádek. A vyvarujte se, prosím, i vašich oblíbených dlouhých, naprosto nesrozumitelných souvětí, kterým laik nemá šanci porozumět,“ vyzvala advokáty.


Zapomeňte na
fighty!

Kajfoszová se neostýchala zabřednout i do tématu konkurence a konkurenčního boje mezi advokáty: „Na sítích vidím ve vaší profesní bublině fighty, to je věčné kdo výš, kdo dál, kdo rychleji a silněji,“ smála se. Poradila, aby advokáti na sociálních sítích oslovovali i jiné profese a rozšiřovali svá spojení i mimo právnickou komunitu. „Vykročte mimo! O klienty nebojujte na sociální síti, ale potenciální klienty můžete mít ve svých spojeních ze sociálních sítí,“ zdůraznila. Radí také nenabízet „natvrdo“ právní služby, ale věnovat druhým pozornost v podobě komentování a „lajkování“ jejich příspěvků.

 

Čemu všemu by mohl být věnován obsah příspěvků advokátů na sítích?

 

Redakce AD
Foto: prezentace Doroty Kajfoszové a archiv AD

Go to TOP