Evropský parlament schválil takzvaný silniční balíček

Příznivější pracovní podmínky pro řidiče a zároveň přísnější kontrolu bezpečné jízdy, ale také zákaz převážení nákladu v rámci jedné cizí země či platové podmínky – to je jen několik bodů z tzv. silničního balíčku, o kterém velmi dlouho jednal a dnes ho přijal Evropský parlament. Všechny pozměňovací návrhy k trojici norem stanovujících nová pravidla zákonodárci zamítli, to znamená, že balíček může vstoupit v platnost.

Text, na němž se loni Evropský parlament shodl se členskými státy EU a Evropskou komisí, zavádí pro řidiče maximální dobu nepřetržité jízdy a minimální dobu odpočinku. Na rozdíl od stávající praxe nebudou řidiči odkázáni jen na odpočinek v kabinách vozidel, neboť jim nově bude muset zaměstnavatel – v případě, že povinný odpočinek přesáhne 45 hodin týdně – zajistit ubytování. Každé čtyři týdny se také řidiči budou muset vracet do své domovské země.

Poslanci Evropského parlamentu prosadili do textu normy úpravu, podle níž se pravidla vztahují na všechna nákladní vozidla nad 2,5 tuny, tedy i na menší nákladní auta. Podle schváleného silničního balíčku budou muset dopravci pořídit do vozidel, a to i do zmíněných menších nákladních aut, elektronické tachografy, které umožní lepší kontrolu toho kdy a kde se vozidlo pohybovalo, nakládalo a vykládalo či kdy řidič odpočíval.

„Nikdo nechce vézt své děti po dálnici D1 a přitom mít vedle sebe kamion s unaveným řidičem, který je 200 dnů na cestě a má za sebou čtyřicetitunový kolos, s nímž se kdykoli může stát něco nepředvídatelného,“ podotkla česká poslankyně Evropského parlamentu a zpravodajka návrhu Ing. Bc. Kateřina Konečná. Podle ní patří vyšší bezpečnost řidičů a cestujících na silnicích k zásadním přínosům nových pravidel.

Jedním ze sporných bodů, kvůli němuž se o balíčku vyjednávalo více než tři roky, byla úprava směrnice o vysílání pracovníků. Ta počítá s tím, že za stejnou práci by měli lidé na stejném místě dostávat srovnatelný plat, ať už je jejich zaměstnavatel odkudkoliv. Po tlaku zemí střední a východní Evropy z ní však byli řidiči kamionů vyňati, dopravci se tak nebudou muset při každém přejezdu hranic řídit jinými standardy.

Další z norem upravuje podmínky tzv. kabotáže, neboli přepravy nákladu po území jiného státu, než z jakého byl řidič vyslán. Nově bude moci kamion provést nejvýše tři vnitrostátní cesty během týdne následujícího po přeshraniční přepravě nákladu. Pak bude muset mít nejméně čtyřdenní pauzu, aby mohl znovu vozit zboží po stejné zemi. Tuto úpravu si vynutily západní země, kterým vadilo, že firmy z východu Evropské unie vysílaly své řidiče převážet náklady do Německa či Francie, a braly tak práci tamním přepravcům.

Nové normy zamezují také fungování fiktivních schránkových společností, jejichž pomocí dosud někteří dopravci obcházeli pravidla pro vnitrostátní přepravu nákladů.

 

Zdroj: ČTK
Foto: Pixabay

Go to TOP