Vláda se chystá rozšířit a změnit novelu zákona o liniových stavbách

Vláda plánuje novelu zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací (liniový zákon), kterou aktuálně projednává Poslanecká sněmovna, rozšířit a změnit na zákon o strategických investicích. Premiér prof. PhDr. Petr Fiala, Ph.D., LL.M., o tom informoval v reakci na dotaz ohledně prezentované vize směřování České republiky. Podle předlohy, kterou poslanci poslali koncem května do projednávání ve výborech, by měly nejvýznamnější stavby dálniční, železniční a vodní dopravní infrastruktury ze zákona získat povolení ve lhůtě čtyř let. Čtyřletou lhůtu obsahuje evropská směrnice, kterou novela zavádí do českého práva. Změna by měla zajistit rychlejší povolování staveb.

 

„To bude první krok z těch, které budou následovat. Proto abychom konečně mohli stavět to, co potřebuje Česká republika, aby byla skutečně konkurenceschopná,“ uvedl premiér Petr Fiala. Na konferenci Česko na křižovatce poukázal na šest konkrétních oblastí, které mají podle vlády pro Česko prorůstový potenciál. Jsou mezi nimi doprava, energetická infrastruktura, jádro, lithium, čipy a trendy v informačních technologiích.

Předseda vlády řekl, že na uvedení změn do praxe už pracuje nedávno založený výbor pro strategické investice. Další plenární zasedání má naplánováno na 21. září. Skupina připravuje konkrétní legislativní změny, jež usnadní výstavbu dopravní, energetické a síťové infrastruktury. „Bylo by skvělé, kdyby tyto návrhy schválil Parlament už v první polovině příštího roku,“ dodal.

Novela o liniových stavbách stanoví, že úřady musí vydat stavební povolení do čtyř let od chvíle, kdy investor předloží všechny podklady, včetně posudku o dopadu stavby na životní prostředí (EIA). Nebude se do ní započítávat případné prodlení způsobené stavebníkem. Příslušným úřadem má být nově zřizovaný Dopravní a energetický stavební úřad, se kterým počítá nedávná novela stavebního zákona.

Úprava by se měla podle aktuální podoby novely vztahovat na významné dopravní stavby, u nichž budou investiční náklady nejméně 7,5 miliardy korun.

 

Zdroj: ČTK
Ilustrační foto: canva.com

Go to TOP