Ombudsman loni řešil rekordní počet podnětů hlavně kvůli očkovací vyhlášce

Na úřad ombudsmana loni přišlo nejvíce podání v jeho historii, přes 18 000. Dáno to bylo tím, že 10 000 se jich týkalo očkovací vyhlášky, podle níž měly některé skupiny obyvatel povinné očkování proti covidu-19. Ministerstvo však později vydalo vyhlášku novou a povinnost zrušilo. Úřad byl úspěšný i v napravování pochybení úředníků a mezi velkou novou agendu patřilo řešení problémů s ukrajinskými uprchlíky, řekl 5. dubna na tiskové konferenci ombudsman JUDr. Stanislav Křeček.

 

Vyhláška ministerstva zdravotnictví původně nařizovala očkovací povinnost pro lidi nad 60 let a vybrané profese. Ombudsman se stal vedlejším účastníkem řízení u Ústavního soudu. Než to však stihl soud uzavřít, ministerstvo povinnost zrušilo.

Úspěšný je ochránce veřejných práv při řešení podnětů, když si lidé stěžují na chybný postup úřadů. Z téměř 800 šetření vyplynulo, že úřady rozhodly v 562 případech špatně a v 95 procentech svou chybu uznaly a napravily. „Daří se nám efektivně pomáhat a v tom chceme pokračovat,“ řekl Stanislav Křeček.

Úřad loni řešil některé z celospolečenských problémů. Šlo o připomínky k novele energetického zákona, o nedostatečný počet zaměstnanců na úřadech práce a v orgánu sociálně právní ochrany dětí či na stavebních úřadech. Kvůli tomu se výrazně protahuje vyřizování záležitostí občanů.

 

Jak psát srozumitelně úřední texty

Novým tématem, kterému se úřad začal loni ve druhém pololetí navenek věnovat, je srozumitelnost úředních textů. „My se snažíme už roky s lidmi komunikovat tak, aby našim odpovědím co nejlépe rozuměli, protože píšeme laikům, ne právníkům. Máme určité know-how a rádi bychom je předávali dál úředníkům,“ řekla vedoucí právního oddělení Jana Gregorová.

Ve druhém pololetí úřad ombudsmana vydal příručku s názvem Jak psát srozumitelně úřední texty. „Text nesmí být dlouhý a komplikovaný, ale stručný a jasný a vyplýval z něj závěr, který čtenář pochopí. Když textům lidé nerozumí, obrací se na úřad opakovaně nebo píše na jiné úřady, které jsou pak zavalené a musejí se zabývat nějakou záležitostí opakovaně,“ uvedla Jana Gregorová.

Hlavním úkolem ombudsmana je ochrana občanů proti byrokracii státu. Nesmí vstupovat do soukromých sporů, ale může poukazovat na pomalý postup státních institucí v nejrůznějších kauzách, vyzývat je k nápravě jejich chybných či nedostatečných rozhodnutí nebo navrhovat zákonodárcům úpravu zákonů tak, aby měla veřejnost větší právní jistoty.

 

Zdroj: ČTK
Foto: archiv AD

Go to TOP