Tribunál Soudního dvora EU potvrdil zákaz vysílání ruské televize RT

Tribunál Soudního dvora Evropské unie ve svém rozsudku ze dne 27. července potvrdil březnový zákaz EU vysílání ruské televize RT (dříve Russia Today) kvůli systematickým dezinformacím. Tribunál podle agentury AFP zamítl žádost RT France o zrušení pozastavení jejího vysílání, které unie nařídila v rámci sankcí vůči Moskvě kvůli ruské invazi na Ukrajinu. Mluvčí ruského prezidenta Dmitrij Peskov označil dnešní verdikt za “extrémně negativní” a pohrozil podobnými kroky vůči západním médiím v Rusku.

Jde o první rozhodnutí velkého senátu ve zrychleném řízení. Dne 24. února 2022 zahájila Ruská federace vojenské operace na Ukrajině. Rada Evropské unie přijala omezující opatření, která měla do 31. července 2022 zakázat vysílací činnost některých médií, včetně RT France, v rámci Evropské unie nebo do Evropské unie. Podle Rady je Ruská federace zapojena do propagandistické kampaně ospravedlňující a podporující její agresi proti Ukrajině, která je zaměřena na občanskou společnost a k závažnému překrucováním a manipulování faktů využívá určitých médií, které jsou pod přímou či nepřímou kontrolou vedení Ruské federace. RT France podala k Tribunálu žalobu na neplatnost proti aktům Rady a dovolávala se čtyř žalobních důvodů vycházejících z porušení práv obrany, svobody projevu a informací, práva podnikat a zásady nediskriminace na základě státní příslušnosti. Rovněž zpochybňuje pravomoc Rady přijmout napadené akty.

Tribunál došel nyní k závěru, že dočasný unijní zákaz vysílání nezpochybňuje svobodu projevu jako takovou. Právě tím argumentovala ruská státní média ve své žalobě proti březnovému rozhodnutí unijního bloku.

„Podobná nátlaková opatření přijímáme a budeme přijímat proti západním médiím působícím u nás v zemi,“ reagoval na verdikt soudu mluvčí Kremlu Peskov.

Rusko letos opustilo mnoho zahraničních novinářů a řada zahraničních médií tam pozastavila svou činnost. Reagovali tak na zavedení zákona, v jehož rámci hrozí až 15 let vězení za publikaci toho, co úřady označí za dezinformaci o ruské armádě či diskreditaci ruských ozbrojených sil. Skončila kvůli tomu i některá ruská média, například liberální rozhlasová stanice Echo Moskvy.

RT dlouhodobě čelí kritice, že šíří ruskou vládní propagandu a protizápadní dezinformace. Podobně je vnímán také státní internetový server Sputnik, který má řadu jazykových mutací, včetně češtiny. Podle agentury Reuters se RT může proti rozhodnutí soudu odvolat.


Zdroj: ČTK; SD EU

Foto: en.wikipedia

 

 

Go to TOP