Kauza Studénka: osm mrtvých, deset let hledání viníků, pět odsouzených

Okresní soud v Novém Jičíně uznal 31. srpna pět manažerů stavebních firem vinných za pád mostu ve Studénce v roce 2008, po němž zahynulo osm lidí. Dva z nich z firmy Bögl & Krýsl dostali 3,5 roku vězení nepodmíněně, zbylí tři dostali podmíněné tresty. Uvedla to mluvčí soudu Pavla Nippertová.

 

Proti rozsudku se nepodmíněně odsouzení na místě odvolali. Tři odsouzení s podmíněnými tresty si ponechali lhůtu pro případné odvolání, stejně tak státní zástupce. Právník společnosti Bögl & Krýsl předložil k odvolacímu jednání nový revizní posudek. Nippertová řekla, že soudce Mgr. Jaromír Pšenica ale posudek jako důkaz odmítl. Dokazování tak skončilo a jednání pokračovalo závěrečnými řečmi, na něž odpoledne navázalo vyhlášení rozsudku. Státní zástupce žádal nepodmíněné tresty, obhájci zproštění viny.

Aktuální rozsudek je u novojičínského senátu třetí v pořadí. Obžalovaných bylo původně deset. V roce 2017 je soud všechny zprostil viny, protože se podle něj nepodařilo prokázat, proč přesně most spadl a že by za to mohli právě obžalovaní. Státní zástupce se proti tomu odvolal a Krajský soud v Ostravě v následujícím roce rozsudek zrušil a vrátil případ okresnímu soudu.

Novojičínský soud se kauzou Studénka začal opět zabývat v únoru 2019, odvolací soud mu nařídil doplnění výpovědi znalců a jejich konfrontaci. Znalci se neshodli, co bylo hlavní příčinou neštěstí. Podle posudku jednoho selhala podpůrná konstrukce, jež opravovaný most držela. Další tvrdil, že příčinou byla manipulace s mostem a stavební činnost. V listopadu 2019 všech deset obžalovaných opět zprostil viny. Žalobce pro ně požadoval nepodmíněné tresty od tří do šesti let.

Zproštění obžaloby soudce novojičínského okresního soudu i podruhé zdůvodnil tím, že se přesně neví, proč most spadl, a neprokázalo se, že skutek spáchali právě obžalovaní. Proti osvobozujícímu rozsudku se nanovo odvolal státní zástupce, podle kterého vinu potvrzují znalecké posudky. V září 2020 se tak věcí začal znovu zabývat odvolací senát Krajského soudu v Ostravě, který v případě pěti obžalovaných zprošťující rozsudek potvrdil, ovšem u druhé poloviny obviněných prvoinstanční zproštění viny zrušil a nařídil nové projednání jejich případu. Okresní soud se nyní musel řídit jeho závazným pokynem.


Havárie se stala 8. srpna 2008 ve Studénce na trati spojující Prahu se severní Moravou. Vlak EuroCity Comenius jedoucí z Krakova do Prahy narazil v 10:30 do konstrukce silničního mostu, jež se zřítila na trať. Strojvedoucí, který pád mostu zaregistroval v okamžiku, kdy byl vlak půl kilometru od něj, stačil použít rychlobrzdu a soupravu zpomalil ze 134 na 90 kilometrů v hodině. Lokomotiva a první čtyři vozy vlaku vykolejily, smetly i tři nákladní vagony na sousední koleji.

Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži, další muž a žena zemřeli později v nemocnici. Při nehodě bylo zraněno 95 lidí (z toho deset těžce, někteří mají doživotní následky), mezi nimi i strojvedoucí. Škoda přesáhla 177 milionů korun, nejvíce z toho asi 120 milionů za zničený vlak. V srpnu 2011 byl ve Studénce odhalen památník obětem neštěstí, které je druhou nejhorší havárií na české železnici za posledních více než 20 let.

Zdroj: ČTK
Foto: canva.com

Go to TOP