Sněmovna bude v září znovu projednávat omezení telemarketingu

Omezení možností telekomunikačního marketingu, resp. novelu zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých

Omezení možností telekomunikačního marketingu, resp. novelu zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), bude v září znovu projednávat Poslanecká sněmovna. Podle Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu je ale novela nedotažená. Jak asociace uvedla ve své zprávě zaslané 31. srpna ČTK, s ohledem na nízký počet oprávněných stížností na nevyžádané telemarketingové hovory není k omezení telemarketingu důvod. 

 

Novela zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), má podle sněmovní verze uzákonit, že by operátoři s reklamními telefonickými nabídkami služeb a výrobků mohli oslovovat jen ty, kteří si to výslovně přáli. Senát to ale odmítl, a Poslanecká sněmovna tak bude muset o změně rozhodovat znovu. Novela podle Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu nijak neupravuje podobu seznamu takovýchto spotřebitelů ani jeho zřizovatele či provozovatele.

Proti změně měl výhrady Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, sněmovna proto její účinnost posunula o půl roku. Senátní verzi odmítl ministr průmyslu a obchodu doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA, i ČTÚ, podle něhož sněmovní verze v souladu s politikou EU významně zlepšuje ochranu soukromí spotřebitelů.

Největší změny v novele se dotknou provozovatelů internetových stránek, a to zejména ve zpracování osobních údajů. Zavádí totiž takzvaný opt-in režim pro cookies a další sledovací technologie, který předpokládá předběžný aktivní souhlas uživatele s jejich použitím.

Novela především zavádí do českého práva Evropský kodex pro telekomunikace, který má usnadnit změnu poskytovatele služeb a nabídnout lepší ochranu například lidem, kteří si předplácejí balíček služeb. Zároveň má podnítit investice do vysokorychlostních sítí, například zajištěním předvídatelnosti regulačních opatření pro držitele přídělů rádiových kmitočtů s ohledem na podmínky investování do infrastruktury, která je závislá na využívání rádiového spektra.

Evropský kodex pro elektronické komunikace má mimo jiné umožnit určení nových kmitočtových pásem pro sítě 5G nebo zajištění jednotného trhu a rovných podmínek na něm. Evropský kodex pro elektronické komunikace spočívá v přepracování čtyř stávajících směrnic současného regulačního rámce, tedy rámcové směrnice, autorizační směrnice, přístupové směrnice a směrnice o univerzální službě, které jsou sloučeny do jediné. Každá ze směrnic obsahuje ustanovení použitelná na provozovatele sítí a poskytovatele služeb.

Novela umožní lidem, aby na tísňové linky mohli zasílat i textové zprávy, nemuseli by tak komunikovat se záchranáři jenom pomocí volání. Pokud to bude technicky proveditelné, budou možné i další způsoby komunikace. Mobilní operátoři budou mít povinnost poskytovat osobní nebo identifikační údaje o svých klientech pro jejich lokalizaci v případech, kdy tento klient volá na tísňovou linku.

Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu uvedla, že Úřad pro ochranu osobních údajů podle zveřejňovaných zpráv dostal loni i předloni kolem 200 stížností na nevyžádané marketingové hovory a spolu s letošními řešil pouze 23 z nich. Uvedla také, že Český telekomunikační úřad (ČTÚ) dostal v uplynulých dvou letech pouze 33 stížností na telemarketingové hovory, z nichž 30 řešil jako oprávněné.

 

Zdroj: ČTK
Foto:  canva.com

Go to TOP