SD EU: Letecké společnosti musejí při stávce pilotů odškodnit cestující

Dne 23. března 2021 zveřejnil Soudní dvůr EU nález ve věci C-28/20 Airhelp Ltd vs. Scandinavian Airline Systém SAS, podle kterého mají letecké společnosti povinnost odškodnit cestující za zrušení či velké zpoždění letu v případě, že je způsobila stávka personálu. Podle rozsudku SD EU není zejména stávka za lepší platové podmínky žádnou mimořádnou okolností, při které by aerolinky pasažéry odškodňovat nemusely.

 

Soudní dvůr Evropské unie se na žádost švédského soudu (Attunda tingsrätt, Sollentuna) zabýval sporem mezi cestujícím, který měl zakoupenou letenku na 29. dubna 2019 na let z Malmö do Stockholmu, a leteckou společností SAS, jež let zajišťovala. Let byl v den odletu zrušen kvůli stávce pilotů společnosti SAS v Dánsku, Švédsku a Norsku.

Skandinávské aerolinky předloni zrušily kvůli stávce pilotů řadu letů, aniž klientům vyplatily odškodné. Spotřebitelská organizace Airhelp zastupující zmíněného muže v žalobě uvedla, že na základě směrnice Evropské unie o právech cestujících má být odškodněn. Společnost SAS naproti tomu tvrdila, že stávku nemohla ovlivnit, proto náhradu vyplácet nemusejí.

Soudní dvůr EU dal za pravdu cestujícímu. Stávka je podle soudců SD EU součástí kolektivního vyjednávání o mzdách. Proto „musí být vnímána jako událost spojená s běžným vykonáváním aktivit zaměstnavatele“ a nelze ji brát jako mimořádnou a neovlivnitelnou událost. Letecké společnosti navíc mají čas se na stávku připravit, pokud je vyhlášena nějakou dobu předem v souladu se zákonem, konstatoval SD EU.

Soudci se svým verdiktem rozešli se stanoviskem generálního advokáta SD EU, který již dříve konstatoval, že stávka může být důvodem pro nevyplacení odškodného.

Celé znění rozsudku je publikováno na curia.europa.eu v den jeho vyhlášení.


Zdroj: SD EU, ČTK
Foto: Pixabay

Go to TOP