Advokátka Daniela Kovářová: Elektronická evidence tržeb a jak na ni

Jsem samostatnou advokátkou, proto i na mě od května letošního roku dopadne povinnost přijímat hotovostní platby prostřednictvím EET. Jistě mi na mé starosti můžete odpovědět, že mám být moderní a jít s dobou a zcela se mám hotovostních plateb vzdát. Jenomže já jsem jejich příznivcem a mám ráda mince a bankovky ve své peněžence. A taky se léta věnuji odměně za právní služby, a tak vím, že nejlépe se advokát vyhne pohledávkám, když bere od klientů zálohy, což v oblasti mé specializace znamená, že mi rodinní klienti nosí peníze v hotovosti.

Z celkového počtu advokátů vykonává advokacii samostatně více než 80 %, což je napříč republikou asi deset tisíc advokátů. V průběhu loňského roku jsem pro své potřeby provedla mezi kolegy soukromé dotazování, z něhož vyplynulo, že skoro žádný nemá v úmyslu skončit s přijímáním hotovosti ani po 1. květnu 2020. Kolegové, přáli byste si vědět, jak na to? Zde jsou mé osobní zkušenosti, poznatky a odporučení.

Jaké možnosti se nabízejí

Mým mobilním operátorem je O2, který nabízí svým, ale i cizím klientům dvě varianty. Tou první je chytrá mobilní pokladna, což je krabička o hmotnosti asi půl kilogramu a rozměrech cca 30 x 10 x 5 cm. Obsahuje vlastní SIM kartu, čtečku platebních karet, tablet a tiskárnu s papírovou páskou. Pokladna je trochu těžká na každodenní přenášení a nepříliš skladná do diplomatky, nicméně ideální pro advokáty, kteří vždy poskytují právní pomoc ve své kanceláři. Po aktivaci je neustále připojená a obsahuje nabíjecí baterie, které vydrží v aktivním provozu po celý den. Systém je nezávislý na internetovém připojení, na signálu či na wifi. Nabíjí se jako mobilní telefon, takže advokát nebo jeho asistentka večer před odchodem z práce mobilní pokladnu jen připojí do nabíječky a ráno bude opět připravená. Mobilní operátor poskytuje nonstop podporu a v případě poruchy vám zajistí nejen opravu, ale i náhradní přístroj. Pokladna vyvinutá pro sezónní prodejce stojí jednorázově 5 000 Kč plus DPH, měsíční provoz pak 500 Kč plus DPH. Za tuto částku můžete uskutečnit neomezený počet operací. Kdo přijímá hotovost jen občas a výjimečně, tomu se vyplatí zvolit úspornou měsíční verzi za 100 Kč plus DPH, jež mu dovolí vytisknout 5 účtenek za měsíc, resp. každou další za 20 korun. Na první pohled tato verze nevypadá nejhůř, jen advokát či jeho asistentka nesmějí zapomenout na pravidelné nabíjení.

Pro můj typ výkonu advokacie není výše uvedená možnost ideální, i když přiznávám, že varianta s umožněním platby kartou může pro mnohé kolegy znít zajímavě. Bydlím na vsi a moji klienti mě občas navštíví doma. Kancelář mám v Praze, ale někdy se s klientem sejdu u něj nebo na místě, které určí. Půlkilová krabička velikosti autozvedáku se mi nevejde do kabelky a určitě se mi nechce tahat ji po svých cestách republikou. Rozhodla jsem se proto pro jinou možnost: aplikaci v mobilním telefonu. Můj operátor nabízí tuto službu pod názvem eKasa. Aplikaci si zdarma stáhnu do mobilu, zaeviduju platbu a doklad pošlu klientovi na jeho e-mailovou adresu nebo ve formě textové zprávy do mobilního telefonu. Klientů jsem se v posledním půlroce na to speciálně ptala, a tak vám mohu radostně sdělit, že jsem nepotkala žádného, který by neměl mobilní telefon a nepoužíval e-mail. Měsíční poplatek za provoz aplikace je stejný jako u první možnosti, tedy 500 Kč plus DPH pro neomezený počet hotovostních plateb nebo 100 Kč plus DPH za 5 plateb měsíčně, event. 20 Kč za šestou a každou další.

Ostatní operátoři mají srovnatelné produkty, každý si tedy může vybrat podle svých sympatií a preferencí. Obě varianty však vyžadují, aby advokát učinil ještě jeden krok: musí osobně navštívit svůj finanční úřad, kde se pro tyto účely zaregistruje a na počkání získá autentizační údaje (cosi jako individuální certifikát). Kdo nechce nikam chodit osobně, může o jeho udělení požádat finanční úřad prostřednictvím elektronického formuláře (na www.daneelektronicky.cz) a jeho odesláním datovou schránkou, kterou každý advokát už stejně má. Certifikát obdrží přibližně do týdně. Podobně jako u jiných termínově vázaných povinností se vyplatí nečekat na květnový termín, promyslet možnosti a varianty a jednu vybrat tak, aby se dala ještě před svátkem lásky ověřit a vyzkoušet. Autentizační údaje slouží k přihlášení advokáta do EET (viz výše uvedený web), kde se mu vygeneruje certifikát podobný elektronickému podpisu. Ten si pak advokát stáhne do pokladny nebo do aplikace ve svém mobilním telefonu a aktivuje v něm režim EET.

Jak bude advokát přijímat a vyplňovat

Po přijetí plateb, po skončení měsíce nebo čtvrtletí se advokát (jeho asistentka či účetní) ze svého počítače přihlásí přes webové rozhraní do své databáze plateb, kde najde všechny platby, které v účetním období zaevidoval. Ty lze exportovat v excelové tabulce a vygenerovat tak příslušné přehledy pro účetní potřeby. Zdá se vám to příliš složité a komplikované? Inu, u mě si na to nestěžujte. Možná vás děsí nárůst byrokracie, následné přehledy a finanční výdaje, které pro někoho určitě nejsou zanedbatelné (pro neplátce DPH činí jednorázový výdaj za pokladnu 6050 Kč a roční výdaj za provoz 7260 Kč). Na druhé straně připusťme, že ruční vyplňování papírového dokladu o příjmu nějakou chvilku taky trvalo. Ještě jedná malá zajímavost: Dosud jsme na stvrzence vždy vyplňovali jméno a adresu klienta, zatímco od května tyto údaje u částek do 10 000 korun nebudou zapotřebí.

Nic, co by zkušený advokát s šikovnou asistentkou nezvládli, co myslíte? Tak držím palce a případně v květnu dejte vědět, jak se vám dařilo s novou EET povinností!

Autorka JUDr. Daniela Kovářová je advokátka a prezidentka Unie rodinných advokátů.

Foto: redakce AD

Go to TOP