Ministerstvo spravedlnosti ČR chce ztížit „šmejdům“ obchody po telefonu

Ministerstvo spravedlnosti ČR chystá změnu občanského zákoníku, která by nekalým prodejcům zboží či služeb, řadu let přezdívaným „šmejdi“, zpřísnila uzavírání obchodů po telefonu.

Pokud by podnikatel telefonicky kontaktoval spotřebitele, musel by mu svoji nabídku ještě poté doručit v textové podobě. Smlouva by byla uzavřena až v okamžiku, kdy by spotřebitel odeslal stejnou formou svůj souhlas. Na konferenci Šmejdi a jejich byznys dne 31. října 2019, která se konala ve Sněmovně, to řekla ministryně spravedlnosti Marie Benešová.

Šmejdi je název dokumentu z roku 2013, který mapoval praktiky nekalých prodejců. Šlo o předváděcí prodejní zájezdy, na kterých pořadatelé někdy i agresivními praktikami vnucovali zákazníkům předražené zboží.

Telefonický způsob uzavírání smluv se v praxi podle Benešové velmi často zneužívá, a to hlavně vůči seniorům. Počet takovýchto případů navíc roste. „Byla bych proto ráda, kdyby vláda změnu zákona předložila Sněmovně do konce roku,“ uvedla. V debatě se s dalšími řečníky shodla na tom, že obzvláště zranitelnou skupinou ze strany nekalých obchodníků jsou právě osamělí senioři.

Jako další nástroj proti nekalým prodejcům vidí možnost podávání hromadných žalob, kterou nyní připravuje Ministerstvo spravedlnosti ČR. Pomocným nástrojem může být podle Benešové i rušení neaktivních obchodních společností. Umožnit to má rozsáhlá novela zákona o obchodních korporacích, která je nyní ve Sněmovně před závěrečným schvalováním. Rušení firem může zabránit tomu, aby tyto společnosti sloužily jako „bílí koně“ pro nekalý byznys.

Zdroj: ČTK, foto archiv ČAK.

Go to TOP