Návrh na rozšíření mýta prošel připomínkami, zatím bez opatření

Návrh vyhlášky o rozšíření mýtného systému prošel připomínkovým řízením. Nově zpoplatněno by mělo být 860 kilometrů silnic první třídy, mýto se rozšíří i na 35 kilometrů nových dálnic. Vyplývá to z návrhu vyhlášky.

Případné omezení vjezdu kamionů na objízdné silnice, o kterém stát uvažuje, v návrhu zatím není. O možnostech zmírnění rizik rozšíření zpoplatnění bude ministerstvo jednat s kraji a obcemi.

Opatření, které by měly eliminovat hrozby spojené s rozšířením mýta, dlouhodobě požadují kraje a obce. Podle nich po zavedení mýta na další silnice první třídy hrozí, že kamiony budou více využívat menší komunikace jako objížďky. To podle samospráv povede k ničení tamních cest a ke zhoršení bezpečnosti provozu. Stát nejprve odmítl zrušení rozšíření mýta a následně i možnost zavedení nulové sazby na těchto úsecích, přestože to krajům původně slíbil bývalý ministr dopravy Dan Ťok. Kraje a obce proto žádaly například kompenzace nebo zvýšení pokut.

Jednou ze zvažovaných možností je podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka omezení vjezdu kamionů na silnice, u nichž by hrozilo, že je řidiči budou využívat jako objízdné trasy, aby se vyhnuly platbě za mýto. Návrh vyhlášky však zatím toto opatření neobsahuje. Ministerstvo v odpovědích na připomínky krajům mimo jiné doporučuje omezit provoz kamionů na ohrožených silnicích například dopravními značkami.

O případném zákazu vjezdu pro kamiony a dalších možných opatřeních chce ministerstvo s kraji jednat v rámci pracovní skupiny.

Vedle zpoplatnění nových úseků silnic první třídy návrh počítá se zpoplatnění dalších 35 kilometrů dálnic. Jde o nově zprovozněné úseky Předmostí-Lipník nad Bečvou na dálnic D1 a Veselí nad Lužnicí-Úsilné na D3.

Další novinkou v návrhu je zvýšení kauce za vydané palubní jednotky. Ta by měla zdražit ze současných 1550 korun na 2468 korun. Při vrácení nepoškozené jednotky stát dopravcům kauci vrací.

Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém je na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně. Dosud mýtné vybírala firma Kapsch, od nového roku by mělo mýtné vybírat konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll. Smlouvu ale řeší antimonopolní úřad a soudy.

Zdroj: ČTK, foto Pixabay.

Go to TOP