ČOI zjistila i ve 2. čtvrtletí podezření na diskriminaci zákazníků

Tři případy podezření na diskriminaci zákazníka, mimo jiné kvůli původu a pohlaví, zjistila Česká obchodní inspekce (ČOI) ve druhém čtvrtletí při kontrole prodeje výrobků a poskytování služeb. Informoval o tom mluvčí inspekce František Kotrba. Za celý loňský rok inspektoři odhalili osm obdobných případů.

 

Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, zakazuje obchodníkům diskriminovat zákazníky při prodeji výrobků nebo poskytování služeb a nesmí mezi nimi činit rozdíly podle věku, pohlaví, zdravotního postižení či etnického původu.

Jedno z podezření na diskriminaci, která kontroloři zjistili na jaře, se týkalo ubytovacího zařízení, kde podnikatelka odmítla ubytovat Romy. V druhém případě kontroloři zjistili rozdílné vstupné pro muže a ženy v provozovně wellness. Tamní poskytovatel služby odůvodnil nižší vstupné pro ženy snahou přilákat více žen a tím, že muži mají prokazatelně vyšší výdělky.

U třetího podezření na diskriminaci šlo podle inspekce o to, že internetový obchod zrušil zákazníkovi objednávku z důvodu častého vracení předchozích objednávek. „Šetřením bylo zjištěno, že spotřebitel uskutečnil v e-shopu celkem tři objednávky, první a druhou vrátil a třetí mu již byla odmítnuta. Kontrolovaná osoba zdůvodňovala své jednání mimo jiné tím, že šlo o opakované vrácení výrobků a v jednom případě byly odstraněny visačky, i když zboží nesmělo být podle smluvních podmínek používáno,“ popsal mluvčí případ.

Inspektoři podle něj od dubna do konce června provedli 40 kontrol. U 11 z nich zjistili porušení předpisů, přičemž ve třech případech bylo podezření na některou z forem diskriminace.

 

Zdroj: ČTK
Ilustrační foto: archiv ČOI

Go to TOP