Ombudsman vyzývá Ukrajince, aby se na něj neváhali obrátit s problémy

Veřejný ochránce práv JUDr. Stanislav Křeček v novém letáku vyzývá příchozí Ukrajince, aby se na něj neváhali obracet se svými problémy. Nabízí jim pomoc s jejich řešením. V letáku se Ukrajinci mimo jiné dozví, s čím přesně se mohou na veřejného ochránce práv obracet. Ombudsman o tom informoval na svém webu. Ukrajinci se na ombudsmana podle něj příliš často neobracejí, často totiž ani neví, že jim může pomoci právě český veřejný ochránce práv.

 

„Ombudsman je tady pro všechny. Chceme, aby i příchozí z Ukrajiny věděli, že mohou požádat o pomoc ve stejných oblastech jako čeští občané. Proto jsme nyní vytvořili informační leták, kde je v ukrajinštině a ruštině stručně popsané, s čím vším může ombudsman Ukrajincům pomoct. Budeme rádi, když se na nás budou Ukrajinci obracet,“ uvedl Stanislav Křeček.

„Když budeme mít zmapované, co je aktuálně trápí, dokážeme jim nabídnout efektivní pomoc.“  V minulosti například ombudsman pomohl se získáním dočasné ochrany ženě, která utekla od manžela, jenž ji týral, nebo nezletilé dívce, o kterou se v zahraničí neměl kdo starat.

Problémy s udělováním dočasné ochrany jsou jen zrnkem písku v moři věcí, se kterými se Ukrajinci musí potýkat. Kde dochází k problémům, ví ombudsman od stěžovatelů, organizací nebo sociálních pracovníků, se kterými spolupracuje.

V rozhovoru ombudsman minulý týden uvedl, že loni přijal 120 podnětů spojených s dopady války na Ukrajině, letos je jich zatím méně, řádově desítky. Značná část podnětů se podle něj týká třeba právě problémů s dočasnou ochranou (například rušení dočasné ochrany či nemožnosti změny země dočasné ochrany). Časté jsou také podněty ohledně dávek humanitární pomoci, týkají se průtahů při výplatě nebo třeba nedostatečného poučení o podmínkách nároku na dávku. Ukrajinci se na ombudsmana obracejí také kvůli příspěvku pro solidární domácnost, konkrétně mají problém s tím, že nejde podat žádost jinak než přes aplikaci.

„Když příchozí z Ukrajiny popíší ve svých podnětech své konkrétní problémy, můžeme jim pomoci v jejich individuálních případech a vyvolat jednání s příslušnými úřady. Stejně tak nám individuální podněty pomohou, abychom mohli lépe argumentovat například při připomínkování právních předpisů, které se příchozích dotknou. Takto jsme se podíleli na připomínkování všech verzí Lex Ukrajina. Pokud se nám s podobným problémem ozve více lidí, můžeme odhalit, že jde o systémový problém, který můžeme řešit komplexně,“ uvedl ombudsman.

Systémový problém ombudsman rozpoznal například u dočasné ochrany. Pokud ji chtějí Ukrajinci získat třeba v České republice, ale předtím jim byla udělena v jiné zemi, mají problém. „Jedná se o velký systémový problém, který intenzivně řešíme,“ uvedl Křeček.

Leták získají Ukrajinci například na všech KACPU a krajští koordinátoři jej šíří v krajích. Současně jej zveřejnily i Mezinárodní organizace pro migraci a Úřad Vysokého komisaře OSN pro uprchlíky a dostal se i k neziskovým organizacím a na centra pomoci cizincům.

Ombudsman příchozím z Ukrajiny vzkazuje: „Když budeme přímo od Vás vědět, co se děje, můžeme s tím něco dělat.“

Váleční uprchlíci z Ukrajiny začali do Česka přicházet po začátku ruského útoku na Ukrajinu 24. února minulého roku.

 

Zdroj: ČTK, ochrance.cz
Foto: canva.com

Go to TOP