EK zveřejnila seznam firem, které musejí dodržovat reformu digitálního trhu

Evropská komise (EK) zveřejnila seznam šesti velkých internetových společností, které musejí splňovat pravidla Nařízení o digitálních trzích DMA. Pět z nich je ze Spojených států, a to Alphabet, Amazon, Apple, Meta Platforms a Microsoft, šestou je čínská společnost ByteDance, která vlastní platformu TikTok. Globální digitální firmy budou muset dodržovat nová pravidla, jejichž smyslem je lépe ochraňovat podnikání jejich menší konkurence.

 

Pro spotřebitele by také mělo být jednodušší snadno se odhlásit ze služeb dané platformy. Společnosti, které se předpisem nebudou řídit, čekají podle eurokomisaře pro vnitřní trh Thierryho Bretona přísné sankce. Jmenované podniky teď mají šest měsíců na to, aby požadavky nařízení splnily. Čas tedy mají do 6. března příštího roku.

 

 

„Pro DMA je to Den D!“ uvedl Thierry Breton na sociální síti X, dříve Twitter. „Ty nejvlivnější online firmy teď budou muset hrát podle našich unijních pravidel,“ dodal. Evropská komise nazývá tyto vlivné společnosti říká gatekeepers, tedy strážci.

Předpis se týká konkrétních služeb, které zmíněné platformy poskytují, celkem jich je 22. V případě sociálních sítí jde vedle Tiktoku rovněž o Facebook, Instagram a LinkedIn, dále o komunikační služby WhatsApp a Messenger, videokanál YouTube nebo vyhledávače Chrome, Safari či Google.

„Je to významné rozhodnutí. My zkrátka nechceme v Evropě žádné monopoly, zejména ty monopoly, které těmto strážcům brány umožňují nedat na trhu šanci dalším firmám. Chceme férové hospodářské prostředí,“ řekla v této souvislosti eurokomisařka Mgr. et Mgr. Věra Jourová. Ta má nově – po komisařce Margrethe Vestagerové – na starosti právě řízení a koordinací programu „Evropa připravená na digitální věk“. „Těchto šest firem bude muset do šesti měsíců dát komisi zprávu o tom, jak se připravily na otevření brány, když to hodně zjednoduším,“ dodala Jourová.

Podle Věry Jourové bude Evropská komise situaci neustále vyhodnocovat. Do budoucna je tedy možné, že by těchto tzv. gatekeeperů mohlo přibývat. Jourová také řekla, že ve Spojených státech léta slyšela, že „chce Evropa americké firmy přeregulovat, aby se snad stáhly z Evropy“. Toto tvrzení se podle ní nezakládá na pravdě. Naopak – i vlivní lidé v USA nyní podle ní sledují, k jakým regulacím v Evropě dochází a jak Evropa zvyšuje odpovědnost digitálních velikánů.

„Sleduje nás celý demokratický svět a právě já nyní budu mít na starosti vysvětlit, jak to celé v Evropě myslíme, a hlavně, že to nejsou pravidla na papíře, ale že jsme připraveni je vymáhat,“ uzavřela Věra Jourová.

„Dnešní rozhodnutí o označení následují po přezkumu, který trval 45 dní a který komise provedla poté, co společnosti Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta, Microsoft a Samsung oznámily svůj potenciální status strážců,“ uvedla Evropská komise.

 

 

Takzvaný gatekeeper je velký podnik významně ovlivňující provoz internetu. Patří mezi ně společnosti s více než 45 miliony aktivních uživatelů měsíčně a s tržní kapitalizací 75 miliard eur (1,8 bilionu Kč). EK oznámila, že těchto strážců je jen šest, původně zmíněný Samsung v nynějším seznamu není.

Mluvčí Microsoftu podle agentury Reuters řekl, že firma akceptuje označení gatekeeper, zatímco mluvčí Mety, Googlu a Amazonu uvedli, že tato označení přezkoumávají. Společnosti Apple a TikTok byly méně vstřícné. TikTok uvedl, že s rozhodnutím zásadně nesouhlasí a že je zklamán z toho, že před tímto rozhodnutím nebyl proveden žádný průzkum trhu. Nyní přehodnocuje své další kroky. Mluvčí Applu sdělil, že společnost je nadále „velmi znepokojena riziky ochrany soukromí a bezpečnosti dat, která DMA pro naše uživatele představuje“.

Kromě toho se společnosti Google zakazuje, aby ve výsledcích svého vyhledávače zvýhodňovala vlastní služby. Předpis také zabrání gigantu v oblasti elektronického obchodování Amazon využívat údaje, které na jeho stránkách vytvářejí firemní zákazníci, k tomu, aby jim lépe konkuroval.

DMA zároveň přiměje společnost Apple, aby na svých zařízeních, jako jsou iPhony a iPady, povolovala jiné obchody s aplikacemi než jen Apple Store, uvedla agentura AFP.

„Už jsme s firmami začali diskutovat a ony pochopily, že se pravidla hry změnila,“ uvedl eurokomisař Thierry Breton. Řekl také, že Evropská komise, která bude mít pravomoc normu kontrolovat a ukládat sankce, „nebude váhat přijmout rázná opatření“.

Některá pravidla vstupují v platnost okamžitě. Patří mezi ně nová povinnost dotčených společností informovat Evrospkou komisi o každém převzetí jiného podniku bez ohledu na jeho velikost.

 

Zdroj: ČTK
Ilustrační foto: canva.com, ec.europa.eu

 

Go to TOP