Facebook a další společnosti potřebují přísnější dohled, zavést ho může EU

Evropská unie musí velmi důkladně zformulovat nová pravidla fungování internetových platforem, aby mohla nastavit globální standard boje proti dezinformacím či proti zneužívání osobních údajů. Europoslancům to řekla bývalá zaměstnankyně společnosti Facebook Frances Haugenová, která sociální síť obvinila z upřednostňování vlastních zisků před bezpečím uživatelů. Facebook a další společnosti podle ní potřebují přísnější dohled, který mohou jako první zavést právě evropské země.

 

Státy Evropské unie budou v příštím roce s europoslanci vyjednávat o podrobnostech předpisu o digitálních službách (Digital Services Act, DSA), který v prosinci 2020 navrhla Evropská komise. Nařízení má mimo jiné zavést povinnost odstraňovat nelegální příspěvky a ztížit šíření dezinformací či zneužívání osobních dat.

Formulace toho zákona ale musí být rázná a jeho zavádění do praxe konzistentní. Jinak promarníme příležitost na budoucí smíření technologií a demokracie,“ řekla v debatě se členy výboru pro vnitřní trh Evropského parlamentu Frances Haugenová, která před měsícem vypovídala o praktikách Facebooku před americkým Kongresem. Její odhalení rozpoutala patrně největší krizi v historii Facebooku.

Podle řady politiků je návrh předpisu EU nedůsledný například v regulaci personalizované inzerce, která přináší internetovým společnostem zásadní část zisků. Někteří volají po jejím úplném zákazu, což však Evropská komise s ohledem na možné ohrožení existence menších společností odmítá.

Frances Haugenová europoslance varovala, že předpis by sice na jedné straně měl stanovit přísný dohled, na druhé straně však nezbavovat platformy možnosti zasahovat do příspěvků z médií zobrazovaných na jejich stránkách. „Každá moderní dezinformační kampaň zneužívá mediální kanály na digitálních platformách… Pokud DSA zakáže platformám na tyto problémy reagovat, riskujeme nabourání účinnosti toho zákona. Můžeme na tom být popravdě ještě hůř, než dnes,“ podotkla Haugenová.

Dokumenty zveřejněné touto informátorkou ukázaly, že společnost věděla o různých problémech s dezinformacemi či nenávistnými projevy na síti, často ale proti nim nezasáhla.

Podle šéfa Facebooku Marka Zuckerberga není pravda, že by společnost upřednostňovala zisk před bezpečím uživatelů, jak tvrdí Haugenová. Facebook, který koncem října oznámil své přejmenování na Meta Platforms, minulý týden uvedl, že vypne systém rozpoznávání obličejů, který automaticky identifikuje uživatele na fotografiích a videích.

 

Zdroj: ČTK
Foto: canva.com

 

Go to TOP