Hlavní město Praha přitvrdilo v boji proti vizuálnímu smogu

Vedení hlavního města projednává rozšíření nařízení, kterým jsou zakázány plakáty, plachty a další reklamní nosiče v Pražské památkové rezervaci, na velkou část metropole. V rámci připomínkového řízení vyvěsil magistrát na web návrh nařízení, podle něhož by se zákaz ve dvou pásmech, odstupňovaných podle přísnosti, rozšířil na jihu až do Krče, na severu do Troji, na východě do Malešic a na západě do Motola. Důvodem je boj s tzv. vizuálním smogem.

V současné době platí omezení v památkové rezervaci a v části Prahy 2. Zákaz se týká například plachet, plakátů, bannerů či reklamních stojanů, ale i zvukové reklamy, reklamy na dopravních prostředcích, rozdávání letáků nebo reklamních převleků. Neplatí pro označení provozoven, pro reklamní zařízení a stavby definované stavebním zákonem ani pro reklamu, která je umístěna na základě smlouvy uzavřené s hlavním městem či jiného zmocnění. Nově by se měl v Pražské památkové rezervaci zákaz týkat i reklamních stojanů.

Rozšíření regulace na další území by mělo nastat ve dvou pásmech – první by se týkalo památkových zón přiléhajících k rezervaci, do druhého by byla zahrnuta katastrální území, ve kterých se nachází více než 30 procent památkově chráněných území. V praxi by se tak nějaké omezení týkalo velké části metropole sahající od Prahy 1 po Prahu 10.

V prvním nově stanoveném pásu by podle návrhu měla být ze zákazu vyňata reklama šířená zvukem či obrazem, reklama na dopravních prostředcích, reklamní periodický tisk a reklamní převleky. V pásmu nejdále od centra pak mají být zakázány pouze dodatečné konstrukce na dopravních prostředcích a reklamní plachty.

V případě schválení nařízení se zvětší území podléhající regulaci z přibližně devíti kilometrů čtverečních na 111, tedy asi na dvanáctinásobek. Opatření si vynutí k deseti stávajícím pracovníkům magistrátu provádějícím kontrolu přijmout další čtyři zaměstnance. Podle zveřejněného dokumentu návrh prošel připomínkováním v rámci magistrátu, v případě schválení by mohl vstoupit v platnost od příštího roku.

V rámci boje proti vizuálním smogu radní již schválili například pravidla podoby provozoven v památkově chráněných oblastech, které se nacházejí v městem vlastněných budovách. Magistrát také vypověděl 38 smluv na pozemky, které pronajímá různým firmám pro umístění reklamních poutačů ve velikosti do osmi metrů čtverečních. Reklamu na území hlavního města regulují také Pražské stavební předpisy, ty však omezují pouze nosiče spadající pod stavební zákon.

 

Zdroj: ČTK
Foto: Pixabay

Go to TOP