Pokračování informací a rad jak efektivně na Skype obhajoby (2)

Od minulého čtvrtka 16. dubna 2020 mají advokáti jedinečnou možnost komunikovat s vězněnými klienty online, a to díky novému projektu „Skype obhajoba“, který zahájila Vězeňská služba společně s Českou advokátní komorou. Na jedné straně vězeň přímo ve věznici, na straně druhé obhájce ve své kanceláři. To je možnost, jak může probíhat komunikace, aniž by advokáti museli dojíždět za svými klienty do věznic. Advokátní deník jako první o tomto počinu informoval ZDE, a přinesl i praktické rady a informace od JUDr. Jiřího Nováka, ml., který je koordinátorem projektu za ČAK a který odpovídá i na další doplňující dotazy, které se objevily v prvních dnech po jeho spuštění:

 

  • Mohou být hovory přes Skype delší než jen jednu hodinu tak, aby advokát ex offo mohl poradu s obviněným vyúčtovat jako úkon právní služby podle advokátního tarifu?

Hovory delší, než jednu hodinu jsou možné. Pouze pro účely rezervace jsou uvažovány hodinové bloky, ale vše je otázkou dohody s věznicí. Dokonce se počítá s tím, že potvrzení o úkonu bude věznice zasílat advokátovi do datové schránky. Počítáme s tím, že v průběhu času budeme systém vylepšovat a jakékoliv podněty samozřejmě uvítáme.

  • Lze službu užít jen u odsouzených anebo i u osob vazebně stíhaných?

Videokonferenční přístup je k dispozici advokátům bez ohledu na to, zda je jejich klient odsouzený nebo obviněný. Služba je již nyní dostupná ve všech zařízeních, kde jsou umístěni obvinění a během krátké doby dojde k rozšíření i do výkonů trestů odnětí svobody a detencí.

  • Lze službu užít i v případě koluzní anebo předstižné vazby? Co když bude vedle advokáta sedět jiná osoba, která se do rozhovoru s obviněným zapojí poté, co Vězeňská služba opustí místnost, v níž se obviněný nachází?

Videohovor lze uskutečnit i s obviněnými v předstižné nebo koluzní vazbě. Jediným rozdílem u koluzní vazby je, že je nezbytné, aby s touto formou komunikace souhlasil orgán činný v trestním řízení. Tento souhlas by měl k rezervaci videohovoru zajistit obhájce a doručit jej věznici, například do datové schránky. Stejně jako u běžné komunikace obhájce s obviněným klientem po telefonu, která je běžná již nyní, je kladen důraz na morální kredit obhájců a pevně věřím, že nikdo z našich kolegů by se takového zneužití videohovoru nedopustil. Koneckonců, v poučení, které musí advokát před videohovorem podepsat, je jednoznačně upozorněn na možnost kárného postihu v případě porušení pravidel.

  • V jakých situacích byste tuto službu konkrétně využil Vy sám?

Myslím, že ve většině případů. Rozhodně je videohovor manou z nebes, když kvůli čtvrthodinové poradě s klientem odstraní dvě neproduktivní hodiny strávené na cestě do a z věznice a zdlouhavé čekání na předvedení klienta. Nechť si čtenáři z řad advokátů vzpomenou na všechny cesty, které takto museli až do teď absolvovat. Čtenáři z řad daňových poplatníků, nechť si uvědomí, kolik peněžních prostředků bude takto ušetřeno ze státního rozpočtu na ex offo obhajoby.

Tuto formu komunikace lze využít ve všech případech, ve kterých není nezbytné poradu s klientem uskutečnit osobně ve věznici a obhájci i klientovi je takový způsob komunikace komfortní. V ostatních případech nic nebrání osobní poradě přímo ve věznici.

 

Redakce AD
Foto: Pixabay

Go to TOP