Pražský magistrát bude mít informačního ombudsmana
Na pražském magistrátu začne působit informační ombudsman, má dohlížet na svobodný přístup k informacím. Jeho úkolem bude koordinovat poskytování informací a zveřejňování smluv.
Na pražském magistrátu začne působit informační ombudsman, má dohlížet na svobodný přístup k informacím. Jeho úkolem bude koordinovat poskytování informací a zveřejňování smluv.
Má sjednotit a zefektivnit metodické postupy i kontrolní procesy. Působit bude pod Kanceláří ředitele magistrátu, vyplývá z důvodové zprávy ke zřízení pozice. Podle radního Adama Zábranského radnice pozici obsadí na podzim. Zábranský to řekl po dnešním jednání pražské rady.
Informační ombudsman bude zatím zaměstnán na poloviční úvazek, na dohodu o pracovní činnosti, uvedl Zábranský. Magistrát podle něj následně zhodnotí, zda je třeba úvazek rozšířit.
Loni magistrát neposkytl na základě žádostí informace asi ve 130 případech. Několik žadatelů se následně odvolalo a ministerstvo vnitra rozhodlo, že magistrát měl informace vydat. Díky informačnímu ombudsmanovi by se mělo těmto situacím předcházet. Ombudsman by měl zkontrolovat, že zamítnutí žádosti je oprávněné.
Na magistrát někteří žadatelé zasílají stejné žádosti opakovaně, informační ombudsman by měl pomáhat odhalovat takové případy a poradit, jak v těchto situacích postupovat. V případě soudních sporů týkajících se poskytování informací se má s dalšími odborníky podílet na vytvoření správného postupu magistrátu.
Při zveřejňování smluv v registru smluv by měl stanovit jednotný kontrolní postup a zajistit školení odpovědných osob. Zároveň se bude zabývat řešením problémů vzniklých z chyb či nepřesností při zveřejňování smluv. K dispozici by měl být nejen magistrátu, ale také městským firmám a příspěvkovým organizacím zřizovaných hlavním městem.
Prostřednictvím ředitele magistrátu bude o své činnosti a případných zjištěných pochybeních informovat radu hlavního města.
Zdroj: ČTK. foto Pixabay.