Lidé pravděpodobně budou moci vystavovat i elektronické plné moci

Lidé asi budou moci vystavovat plné moci také v elektronické podobě. Novinku přinese vládní novela zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, kterou senátní Ústavně-právní výbor a Výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí doporučily schválit. Senát rozhodne o předloze na své 23. schůzi, která se koná ve středu 17. dubna 2024.

 

Novela zákona o základních registrech má uzákonit registr zastupování. Lidem má sloužit k elektronickému vystavování plných mocí a vytvoří pro ně i centralizovaný systém, do něhož budou mít přístup další úřady. Lidé využijí systém v situaci, kdy budou někoho zastupovat nebo když udělí plnou moc někomu, kdo naopak bude zastupovat při kontaktu s úřady je, například účetní při podání daňového přiznání.

Vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš již dříve uvedl, že stát by měl registr spustit od července. Propojí se s dalšími systémy veřejné správy. „V první linii se nabízí Ministerstvo dopravy a Ministerstvo práce a sociálních věcí,“ uvedl.

V registru zastupování bude plná moc až do jejího odvolání nebo do skončení platnosti. Budou v něm také formuláře plných mocí pro různé účely. Zmocnitel navíc může plnou moc kdykoli odvolat, papírový dokument však přetrvává. V případě digitálních plných mocí by takové případy podle vicepremiéra nastávat neměly. Přínosem je také zvýšení právní jistoty, uvedl Bartoš.

Letošní náklady související s registrem zastupování by měly činit nejvýše zhruba 205 milionů korun a příští rok 76 milionů korun. Pro další dva roky uvádí důvodová zpráva náklady vždy až zhruba 34 milionů korun.

 

Zdroj: ČTK
Ilustrační foto: canva.com

Go to TOP