Ombudsman se zastal postiženého muže. Pojišťovna ho odmítla pojistit

Pojišťovna odmítla pojistit muže s Downovým syndromem, podle veřejného ochránce práv Stanislava Křečka šlo o diskriminaci. Pojišťovnu vyzval, aby muže pojistila, případně jednala o vhodném nastavení pojištění. Vyplývá to z informačního systému ombudsmana. Název pojišťovny není zřejmý, úřad veřejného ochránce práv jména ani názvy nesděluje.

 

U ombudsmana si stěžovala žena, jejímuž zletilému synovi s Downovým syndromem pojišťovna vypověděla pojištění z důvodu jeho genetické poruchy. Žena je opatrovnicí muže omezeného na svéprávnosti a v pojistném vztahu figuruje jako pojistník. Pojištění měl muž jako dítě, ve věku 26 let mu ale skončilo. Žena proto uzavřela novou smlouvu pro případ smrti, vážných onemocnění, pobytu v nemocnici a úrazu.

Smlouvu ale pojišťovna vypověděla. Jako důvod uvedla zvýšené zdravotní riziko pojištěného. Žena se následně obrátila na ombudsmana.

„Automaticky a zcela odmítnout pojistit syna stěžovatelky neumožňuje zákon o pojišťovnictví, ani to není nezbytné ve smyslu antidiskriminačního zákona. Pojišťovna se tak dopustila diskriminace z důvodu zdravotního postižení. Z tohoto důvodu doporučuji pojišťovně zjednat nápravu,“ uvedl ombudsman.

Veřejnému ochránci práv pojišťovna sdělila, že šlo o běžný postup, kdy po uzavření smlouvy zjišťuje, zda je pro ni klient akceptovatelný. V případě syna stěžovatelky dospěla pojišťovna k tomu, že je pro pojištění požadované ve smlouvě nepřijatelný.

Ombudsman uvedl, že bude rád, když se celou záležitost podaří vyřešit smírnou cestou, ať už přímo jednáním mezi pojišťovnou a ženou, nebo s pomocí mediátora. Pokud by se smírného řešení nepodařilo dosáhnout, žena se může obrátit na Českou národní banku, která vykonává dohled nad finančním trhem, nebo podat antidiskriminační žalobu k soudu.

 

Zdroj: ČTK
Foto: canva.com

Go to TOP