Místo papírových evidenčních listů k důchodům budou zřejmě elektronické
Papírové evidenční listy důchodového pojištění, které musí zaměstnavatelé každoročně předávat svým zaměstnancům, by od příštího roku mohly skončit. Místo toho by měly být dostupné v elektronické podobě na portálu České správy sociálního zabezpečení. Pokud by zaměstnanec přesto chtěl získat list v papírové podobě, správa mu ho vytiskne. Počítá s tím vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele, (a jenž mj. novelizuje i zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení), který dne 27. června 2025 přijala Sněmovna. Předlohu nyní ještě dostane k projednání Senát.
Evidenční list důvodového pojištění obsahuje informace o zaměstnanci neboli pojištěnci, a hlavně údaje důležité pro stanovení důchodových nároků za dané období. Jde hlavně o výši příjmů, pojištěných dnech a vyloučených dnech nebo další informace o výdělečné činnosti. U zaměstnanců v hornictví, zdravotnických záchranářů nebo podnikových hasičů vystavují zaměstnavatelé navíc i potvrzení o počtu odpracovaných směn při výkonu těchto prací.
Správa sociálního zabezpečení bude mít nadále pravomoc vyžádat si evidenční list důchodového zabezpečení od zaměstnavatele. Půjde o případy, kdy zaměstnavatel některé měsíční hlášení neodešle, například za měsíce před rozhodnutím soudu o neplatnosti výpovědi, kterou zaměstnanci dal. Sociální správa by tak mohla postrádat podklady pro evidenci doby pojištění a vyměřovacích základů, což by mohlo mít vliv na výpočet důchodu.
Zrušení papírových evidenčních listů souvisí s nově zaváděným jednotným měsíčním hlášením zaměstnavatelů. Sněmovna ve stejný den, 27. června, schválila zákon, který ho od příštího roku zavede.
Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele má nahradit víc než dvě desítky formulářů a tiskopisů. Zaměstnavatelé budou jeho prostřednictvím posílat státu informace o zaměstnávání, pracovnících a jejich výdělcích.
Vláda uvádí, že po zavedení tohoto systému už nebude nutné, aby zaměstnavatelé každoročně vyhotovovali za každého svého zaměstnance evidenční list podle zákona, zasílali ho České správě sociálního zabezpečení a stejnopis předávali zaměstnanci.
Místo toho budou zaměstnavatelé průběžně sdělovat potřebné údaje prostřednictvím měsíčního hlášení. Správa sociálního zabezpečení bude schopna v přiměřené době automaticky vytvořit evidenční list na základě těchto údajů, založí ho do evidence a později ho bude moci využít pro posouzení nároků na důchod. Listy bude správa na případnou žádost občana zasílat do datové schránky nebo na e-mailovou adresu.
Zdroj: ČTK
Foto: pexels