Stanovisko generální advokátky SDEU k omezení přístupu k LGBTI obsahu

SDEU zveřejnil 5. června stanovisko generální advokátky ve věci C-769/22 | Komise v. Maďarsko („Hodnoty Evropské unie“) týkající se unijních hodnot. Generální advokátka T. Ćapeta má za to, že Maďarsko tím, že zakázalo nebo omezilo přístup k LGBTI obsahu, porušilo unijní právo. Navrhuje, aby Soudní dvůr rovněž konstatoval samostatné porušení článku 2 SEU, který stanoví základní hodnoty Evropské unie.

 

Zákonem č. LXXIX z roku 2021, kterým se zpřísňují opatření vůči pedofilním pachatelům trestných činů a mění některé zákony na ochranu dětí, zavedlo Maďarsko několik změn některých aktů vnitrostátní právní úpravy (dále jen „změny“). Několik uvedených změn, které byly podle Maďarska přijaty za účelem ochrany nezletilých osob, ve skutečnosti zakazuje nebo omezuje přístup k obsahu, který znázorňuje nebo propaguje „genderovou identitu, která neodpovídá pohlaví při narození, změnu pohlaví nebo homosexualitu“ (dále jen „LGBTI obsah“). Komise podala proti Maďarsku k Soudnímu dvoru žalobu pro nesplnění povinnosti z důvodu těchto změn. Komise žádá, aby Soudní dvůr určil, že Maďarsko porušilo unijní právo na třech různých úrovních: primární a sekundární právo týkající se vnitřního trhu služeb, jakož i obecné nařízení o ochraně osobních údajů (dále jen „GDPR“), několik práv zakotvených v Listině základních práv EU (dále jen „Listina“) a článek 2 SEU.

Generální advokátka Tamara Ćapeta navrhuje, aby Soudní dvůr rozhodl, že žaloba je opodstatněná ve všech žalobních důvodech.

Zaprvé tyto změny porušují svobodu poskytovat a přijímat služby, jak je zakotvena v primárním unijním právu a v jednom či více ustanoveních směrnice o elektronickém obchodu, směrnice o službách, směrnice o audiovizuálních mediálních službách, jakož i GDPR.

Zadruhé uvedené změny zasahují do řady práv chráněných Listinou, zejména zákazu diskriminace na základě pohlaví nebo sexuální orientace, respektování soukromého a rodinného života, svobody projevu a informací, jakož i práva na lidskou důstojnost. Podle generální advokátky tyto zásahy nemohou být odůvodněny důvody předloženými Maďarskem, zejména ochranou zdravého vývoje nezletilých osob a právem rodičů vychovávat své děti ve shodě s jejich osobním přesvědčením8 . V tomto ohledu generální advokátka vysvětluje, že ve jménu ochrany nezletilých osob zakazuje dotčená maďarská právní úprava znázorňování běžných životů LGBTI osob a neomezuje se na ochranu nezletilých osob před pornografickým obsahem, což bylo zakázáno zákonem v Maďarsku již před změnou.

Maďarsko nepředložilo žádný důkaz o potenciálním riziku toho, že obsah znázorňující běžné životy LGBTI osob naruší zdravý vývoj nezletilých osob. Tyto změny tedy vychází z hodnotového úsudku, že homosexuální život a non-cisgender život nemá stejnou hodnotu či postavení jako heterosexuální život a cisgender život.

Zatřetí má generální advokátka za to, že Soudní dvůr by měl konstatovat, jak navrhuje Komise, samostatné porušení ze strany členského státu článku 2 SEU, který stanoví základní hodnoty, na nichž je Evropská unie založena.

Generální advokátka T. Ćapeta zdůrazňuje, že unijní právní řád se vyvíjí prostřednictvím takového dialogu. To znamená, že mohou existovat různé vize toho, jakým způsobem by měly být společné hodnoty konkretizovány.

Rozpory ohledně obsahu základních práv nebo odlišné názory na výsledek poměřování dvou či více základních práv by neměly vést ke konstatování porušení článku 2 SEU. Jedná se o součást ústavního dialogu v rámci unijního právního systému, který připouští odlišné konkretizace práv. Takové rozpory ovšem nepopírají hodnoty samotné.

Konstatování porušení článku 2 SEU by mělo být učiněno pouze v případě, že Soudní dvůr dospěje k závěru, že členský stát porušil právo zakotvené v Listině, neboť popřel hodnotu, kterou uvedené právo konkretizuje.

V projednávaném případě se generální advokátka domnívá, že teze, podle které si LGBTI osoby zaslouží, aby se jim v členských státech dostávalo stejného respektu, není možno zpochybňovat prostřednictvím dialogu. Nerespektování a marginalizace určité skupiny ve společnosti jsou „červenými liniemi“, které jsou stanoveny hodnotami rovnosti, lidské důstojnosti a dodržování lidských práv.

Domnívá se tedy, že Maďarsko zpochybněním rovnosti LGBTI osob neprojevuje neshody nebo odlišné názory týkající se obsahu hodnot Evropské unie. Tento členský stát namísto toho popřel několik těchto základních hodnot a zásadním způsobem se tedy odchýlil od ústavní demokracie, která se odráží v článku 2 SEU.

Úplné znění stanoviska je zveřejněno na internetové stránce CURIA v den vyhlášení.

 

Zdroj: SDEU
Foto: canva.com

Go to TOP