Kde začíná a končí svoboda člověka bylo téma v rámci projektu Advokáti do škol

Lidská práva, paradox svobody, kde začíná a končí, kde se vzala lidská práva, jaká je jejich historie, kde jsou zakotvena a kdy je možné je omezit… o tom všem a mnoha dalších souvislostech diskutovali žáci ZŠ Mikoláše Alše v Praze-Suchdole s advokátem Milanem Listíkem v rámci projektu Advokáti do škol. Po tématu týkajícím se trestní odpovědnosti, kterou Milan Listík přednášel na stejné škole s velkým úspěchem a živou odezvou v listopadu loňského roku, navázal nyní na stejném místě s dalším přiblížením právních otázek dětem. 

 

S projektem Advokáti do škol má Milan Listík již velké zkušenosti, přednášel a diskutoval již bezmála se dvěma stovkami žáků ZŠ a jejich živý zájem a odezva (nebo i zjištění, kde mají dnešní mladí ve znalostech mezery) mu vždy dodá chuť a nadšení nadále pokračovat, předávat a vysvětlovat jim právní témata. Aby dnešní „digitální generaci“ co nejvíce zaujal, je podle něj důležité uvádět co nejvíce příkladů, suchou teorii doplnit konkrétními příběhy a snažit se zapojit děti do diskuse.

„Tentokrát jsme s vedením školy zvolili téma mnohem složitější, řekl bych až teoretické: Člověk jako společenský tvor. Paradox svobody, která začíná a končí tam, kde se střetává se svobodou jiného člověka,“ popisuje advokát Milan Listík, který toto široké a velmi aktuální téma rozdělil do šesti samostatných bloků.

Nejprve dětem nastínil definici a historický vývoj lidských práv, kde jsou jejich počátky, jak se práva vyvíjela a jak jsme na tom dnes v porovnání se starověkem či středověkem. Připomněl mezinárodní dokumenty, které tato práva zakotvují, a na konkrétních příkladech přiblížil, kde začíná a končí svoboda jednoho člověka. „Téma jsem diskutoval se třemi třídami 8. ročníku,“ dodává advokát. Historii zmapoval od Magny Charty, přes Deklaraci práv člověka a občana, Všeobecnou deklaraci lidských práv OSN, po Mezinárodní pakty z roku 1966, Evropskou úmluvu o ochraně lidských práv a svobod v rámci Rady Evropy a Listinu základních práv EU.

První spíše teoretické části byly pro mladé podle jeho vyjádření náročnější. „I když jsem jim vyprávěl anabázi Richarda Lví srdce, za jehož osvobození ze zajetí muselo být zaplaceno obrovské výkupné (přestože byl pár let poté stejně zbytečně Richard zabit), přičemž toto obrovské výkupné zbídačilo zemi a následná chudoba za vlády Jana Bezzemka, zvyšující se daně a rostoucí perzekuce obyvatel, vedly ke vzbouření obyvatel, včetně šlechty, a k vydání Magny Charty, mohl jsem pozorovat, že obecné a historické znalosti a souvislosti mají studenti spíše malé, a to mě překvapilo,“ říká Milan Listík s tím, že někteří žáci věděli velmi málo například o francouzské revoluci, o dobytí Bastily a podobně. Druhá část však byla již mnohem živější.

 

Sparťanský fanoušek ve slávistickém kotli? Konkrétní příklady jsou nejlepší

Žáci se seznámili s ústavním zakotvením lidských práv, dozvěděli se, co je to „legální licence“, jaké jsou meze omezení, diskutovali o legálním omezení a „morálním“ omezení, o potřebě „zdravého rozumu“ v případě domáhání se svých práv iracionálně. Advokát uvedl příklad sparťanského fanouška, který by šel fandit Spartě do slávistického kotle, a podobně.

Živé diskuse se týkaly paradoxu svobody, který končí tam, kde už by narušil svobodu jiného člověka, zejména při posuzování konfliktů jednotlivých práv a svobod, týkajících se více osob, je role tzv. proporcionality (přiměřenosti) klíčová. Advokát uvedl konkrétní příklady, jako třeba hluk vs. klid, svoboda slova vs. zachování cti a důstojnosti člověka, kouření na veřejných a soukromých místech, včetně restauračních zařízení…

„Velký úspěch měla debata o tzv. Troley problému. Jde o tzv. tramvajový paradox, resp. dnes často diskutované dilema autonomních vozidel: Přejedu jednu osobu namísto pěti osob? Jak systém naprogramovat pro takové případy…,“ popisuje další z příkladů Milan Listík.

Žáky seznámil také s mechanismy ochrany lidských práv a svobod. Hovořilo se o tom, kdo tato práva může a má chránit, resp. vymoci si jejich dodržování a případnou kompenzaci za porušení.

Otevřeny byly také aktuální problémy a výzvy týkající se lidských práv a svobod. Velkou výzvou v tomto směru je bezesporu internet a sociální sítě, jež vtrhly do našich životů silou a rychlostí dříve nevídanou. A především zde ve světě online se mladí setkávají s touto problematikou asi nejčastěji. Ke každému z jednotlivých okruhů se Milan Listík snažil uvádět mnoho konkrétních příkladů, což žáci vždy ocení.

„Opět musím říct, že zájem o konkrétní příklady a témata byl velký,“ potvrzuje Milan Listík. „Žáci se velmi zajímali o příklady konfliktů jednotlivých práv – hodně se například divili rozdílnému posuzování ochrany cti a důstojnosti (osobnosti) mezi ‚obyčejným‘ člověkem a ‚celebritou‘,“ dodává.

Přiblížit mladé generaci, kde jsou základy lidských práv a svobod, kam se v historii posunuly, jaké úsilí to stálo, jaké překážky bylo nutné překonat, ale také že je třeba o lidská práva a svobodu pečovat, abychom o ně nepřišli, je právě jedna z dobrých cest, jak nejmladší generaci vzdělávat, naučit diskutovat, naslouchat a připravit na budoucnost, aby byla schopná i ochotná se o lidská práva i nadále zasazovat a znát jejich hodnotu ve společnosti.

Advokáti, kteří se zapojili do projektu Advokáti do škol, stejně jako Milan Listík, mohou být inspirací pro další, kteří mají pocit, že je třeba udělat něco dobrého, prospěšného.

Napište nám, co mladé zajímá, inspirujte další kolegy, budeme rádi za vaše zkušenosti, nápady a dobré rady.

 

Ivana Sýkorová
Foto: ZŠ M. Alše

 

 

Zapojili jste se také do projektu Advokáti do škol (ADŠ)? Podělte se s kolegy o své zkušenosti s přednáškovou činností a prací s mladými lidmi. Zasílat je můžete (včetně fotografií) na adresu redakce advokatnidenik@cak.cz.

Rádi byste se do projektu ADŠ také zapojili? Nevíte si rady, jak začít? Potřebujete poradit? Na webových stránkách České advokátní komory naleznete základní informace k projektu a také pracovní a podkladové materiály. Podrobnější informace poskytne: Ing. Lenka Matoušková (tel.: 273 193 250, e-mail: matouskova@cak.cz) – kontaktní osoba pro zájemce o zapojení do projektu.

 

Go to TOP