Může advokát mluvit jako profesionál? Rozhodně ano, říká Michaela Vašinová

Kultura projevu a sebeprezentace je v dnešní době více než potřebná. Rétorické dovednosti jsou klíčové pro efektivní komunikaci, kterou by měl ovládat rovněž každý advokát či advokátka. Proto Česká advokátní komora ve čtvrtek 13. března 2025 uspořádala ve spolupráci se zakladatelkou a moderátorkou studia LEAGLE.ONE Michaelou Vašinovou mediální trénink.

„Těší mě velký zájem advokátek a advokátů o mediální trénink, je vidět, že jste si vědomi toho, jak důležité je se správně prezentovat,“ uvedla Michaela Vašinová na úvod čtyřhodinového semináře, ve kterém představila hravou interaktivní formou nejdůležitější prvky efektivní komunikace. Přítomní velmi ocenili rady, jak pracovat s trémou, ukázky modulace řeči, práce s tělem a praktická řečnická cvičení.

Až 80 % informací přijímáme očima. Jen zbývajících 20 % připadá na samotný obsah. Proto je příprava na vystoupení mimořádně důležitá. Je vhodné se usmívat a působit přirozeně. Expertka na komunikaci doporučuje také nepodcenit celkový vzhled, včetně vhodně zvoleného outfitu.

Získat pozornost na začátku a udržet ji po celou dobu projevu je nejdůležitější

Podle Michaely Vašinové je důležité zaujmout diváky na začátku vystoupení, ideálně v prvních pár vteřinách, které rozhodují. „Radím účastníkům, aby začali prezentaci silným, třeba i kontroverzním, tvrzením. Aby použili například citát, ne příliš známý fakt nebo statistiku. To budí zvědavost. Velmi dobře fungují i příběhy. Můžete také začít osobní zkušeností, která souvisí s tématem. A vracet se k tomu. Posiluje to kontakt s publikem,“ uvedla. Podle lektorky je důležité také zůstat autentický. Právě v autentičnosti je totiž síla projevu a jeho uvěřitelnost.

A jaké jsou tedy nejdůležitější prvky efektivní komunikace při veřejném vystupování?

Michaela Vašinová je shrnuje do následujícího sedmera:

  1. Pracujte s emocemi
  2. Dívejte se na lidi a hlídejte si řeč těla
  3. Myslete na strukturu projevu
  4. Minimalizujte parazitní slova
  5. Dávejte si pozor na práci s hlasem
  6. Komunikujte s publikem
  7. Ovládněte trému ve svůj prospěch

Největší chyby, kterých se lidé dopouštějí při prezentacích nebo při natáčení

Podle Michaely řada odborníků s publikem nespolupracuje, mluví příliš rychle, někdy až zbrkle, a používá parazitní slova. „Bohužel řada lidí nedokáže komunikovat s publikem. Nedokáže si získat pozornost a udržovat oční kontakt. To jsou asi nejčastější chyby. Rychlá mluva vede k nedorozuměním a ztrátě pozornosti posluchačů,“ doplnila.

Právě tzv. výplňková slova, která nenesou žádný význam, jako „vlastně,” „prostě,“ „normálně” nebo hezitační zvuky typu „ehmm”, působí neprofesionálně. „Namísto toho doporučuji si dát prostor pro jemný nádech a výdech,“ doplnila.

„Klientům doporučuji, aby dávali dostatečný prostor posluchačům. Aby vnímali jejich zpětnou vazbu. Když to nedělají, publikum rychle ztrácí zájem a motivaci poslouchat. Samozřejmě, lehce se to řekne, ale kvalitní vystupování je dovednost, která se učí,“ uvedla.

Michaela Vašinová považuje za velké plýtvání potenciálem, když vynikající odborník nedokáže svou odbornost prodat jen proto, že nevěnuje dostatečnou pozornost kvalitě svého projevu. Pokud je pro advokáta nebo advokátku, či kohokoli jiného, řeč pracovním nástrojem, musí se naučit mluvit a prezentovat tak, aby ho/ji lidé poslouchali, a to pochopitelně vyžaduje čas a energii. Jasné a přesvědčivé vyjadřování myšlenek rozvíjí dobrou komunikaci mezi lidmi a zejména pak odbourává negativní emoce. Profesionální projev je dovednost jako každá jiná. Dá se naučit. Ale nestačí „vědět”, musíte „umět”.

„Až zkušenost a trénink dělají opravdové mistry a jsem ráda, že jsem dnes měla příležitost předat vám alespoň základ pro vaši lepší prezentaci. Věřím, že si odnášíte nové poznatky a praktiky, a že je využijete při nejbližší příležitosti,“ řekla na závěr semináře.

Celý trénink probíhal v uvolněné atmosféře, kdy si přítomní vyměňovali své zkušenosti a dostávalo se jim okamžité zpětné vazby od zkušené lektorky.  Michaela Vašinová pořádá rovněž individuální mediální tréninky, ve kterých se svými klienty pracuje do detailu, a posouvá tak efektivními metodami jejich prezentační schopnosti. Je to ideální příprava na důležitý soudní spor, mediální vystoupení, přednášku nebo pro natáčení profesionálních videí anebo podcastů.

Jako malou ukázku pro ty, kteří dnes neměli příležitost se mediálního tréninku zúčastnit, nabízíme následující video:

 

 

Hana Rýdlová

Foto: redakce AD

Go to TOP