Advokáti si vyzkoušeli, jak vysvětlovat složité věci jednoduše a srozumitelně

Jak vysvětlit složitou věc jednoduše bylo téma semináře pořádaného Českou advokátní komorou v paláci Dunaj. Zkušení lektoři Vladimír Nálevka a Monika Nakládalová vysvětlili zúčastněným advokátům, jak a proč srozumitelně vysvětlovat a přiblížit komplikované odborné věci laikům či protistranám, aby došlo ke vzájemnému porozumění, názorně předvedli, jak na to, a zapojili přítomné aktivně do hry. Každý si tak mohl různé způsoby a cesty ke srozumitelnému předání informací vyzkoušet na vlastní kůži.

 

Stejně jako ostatní obory, provází dnes i advokátní praxi na jedné straně stále užší specializace, na straně druhé je ale o to více potřeba srozumitelně a jednoduše vysvětlovat laikům komplikované odborné koncepty. Jen pokud vám protistrana, kolega či klient porozumí, je možné dosáhnout rozumného výsledku. I nositel Nobelovy ceny za fyziku Richard Feynman si všiml toho, že vysvětlení expertní problematiky tak, aby jí ostatní lidé porozuměli a pochopili ji, je v současné době stále větších a hlubších specializací překvapivě velká výzva. Agenda tréninku „Jak vysvětlit složitou věc jednoduše“ nabízí syntézu praktických metod a nástrojů pro úspěšné zvládání této výzvy. Vyzkoušet si je na vlastní kůži přišli advokáti a advokátky na celodenní workshop, který se konal 23. ledna v paláci Dunaj v Praze na Národní třídě.

Hned na úvod praktickou ukázkou a zapojením do hry vysvětlili lektoři Vladimír Nálevka, specialista na problematiku vyjednávání (negociace), a Monika Nakládalová, specialistka na rozvoj mezilidských dovedností, proč je pro většinu z nás často tak těžké si představit, že někdo něco neví. A proč je toto uvědomění podstatné pro naši schopnost předávat informace laikům srozumitelně.

Na jednoduchém principu vyťukávání čtyř všeobecně známých lidových písní, si publikum mohlo ověřit, že jen minimum posluchačů poznalo nebo si tiplo správnou píseň. A nikdo nepoznal všechny čtyři. Proč? Ten, kdo vyťukává, ví, o kterou písničku jde, melodie, kterou nikdo neslyší, mu zní v hlavě. Druhá strana ale melodii nezná, proto je tak těžké píseň poznat. Nemá stejnou startovní pozici, stejné množství vstupních znalostí.

A to je třeba si při snaze předat informace uvědomit. Každý z nás asi někdy v praxi zažil například komunikaci s IT odborníkem, kdy se sám ocitl na straně neznalého. Pokud vysvětlujeme nějakou problematiku lidem, kteří nejsou odborníky v dané oblasti, nám zní v hlavě celá symfonie (máme mnoho znalostí a informací), ale naslouchající slyší jen morseovku (nemá k dispozici vše to, co my víme). Říká se tomu „prokletí znalosti“.

Ten, kdo nám naslouchá, nemá naši zkušenost, ale může mít zkušenost v jiném oboru. Tak by k sobě měly obě strany přistupovat při snaze vzájemně si porozumět. Při jednání doporučuje Vladimír Nálevka z vlastní zkušenosti si nejprve otipovat, jak partner, klient… sám vysvětluje, jakým způsobem komunikuje i jakou má míru smyslu pro humor… od toho se pak odrazit.

 

Jak sdělení strukturovat, zjednodušit, čeho se vyvarovat

Následně lektoři popsali, na čem záleží míra podrobnosti sdělení (komu informace předáváme a jak s nimi dál bude pracovat, kolik času máme k dispozici…). Stručnost napomáhá k porozumění. A jak se rozhodnout, co by se dalo z textu vypustit a jak informace zestručnit, napoví tzv. metoda „domečku z karet“: co je možné „vytáhnout, aby nám domeček nespadl“ a neztratily se nám ve sdělení podstatné informace důležité k celkovému pochopení?

Účastníci semináře si také sami vyzkoušeli, jak sdělení strukturovat. Seznámili se z různými postupy a zadaná témata ve skupinách pak podle svého výběru sami prezentovali. Dozvěděli se, že výjimky jsou nežádoucí, paradoxně totiž přitahují pozornost, jsou nepřítelem vysvětlování složitých věcí. Seznámili se s různými komunikačními nástroji, podstatou srozumitelnosti jazyka a otestovali si porozumění a pochopení sdělení.

Naučili se také, jak reagovat na dotazy, jak se nenechat zaskočit a mnoho dalších praktických tipů a dovedností, které mohou nejen advokáti ve své praxi využít, včetně rad, jak pracovat se slidy a flipcharty, jak využívat vizualizaci a mnoho dalších zajímavostí.

Workshop byl během celého dne protkán praktickými cvičeními ve skupinách, kdy si každý mohl sám vyzkoušet různé postupy a způsoby jednoduchých a srozumitelných sdělení. Podle vyjádření účastníků splnil jejich očekávání, poučil a pobavil zároveň a advokáti a advokátky si z něj odnesli řadu praktických dovedností.

 

Ivana Sýkorová
Foto: redakce AD

Go to TOP