Odpovědnost za chyby není v novele o autonomních vozidlech jasná
Na nejasnou odpovědnost za přestupky a nehody při jízdě autonomních vozidel nebo problematiku přebírání řízení řidičem upozorňují připomínky k připravované novele zákonů umožňující jízdu vozidel bez zásahu řidiče. Ministerstvo dopravy připomínky projedná s dalšími resorty a vypracuje pozměňovací návrh. Informoval o tom ministr dopravy Martin Kupka.
Autonomní vozidlo díky technologiím dokáže za stanovených podmínek jezdit samostatně, tedy bez zásahů řidiče. Řidičům tedy umožní jízdu bez kontaktu s pedály nebo volantem. Návrh podle ministra Kupky v určitých případech například předává odpovědnost za jízdu a případné přestupky a nehody vozidlu a jeho autonomnímu systému nebo rozšíří definici řidiče. Tím bude nově i člověk sedící za volantem, který řízení předal autonomnímu systému a aktivně neřídí. Přibude také povinnost řidiče převzít si na vyzvání systému řízení od automobilu zpět.
Právě přebírání řízení řidičem od stroje v připomínkách označilo jako problematické například ministerstvo spravedlnosti. „Pokud úprava požaduje po řidiči, aby v určitém (byť sníženém) rozsahu sledoval provoz, neměla by se výjimka pro autonomní provoz uplatnit v případě, že řidič takovou situaci rozpozná,“ uvedlo ministerstvo v připomínkách.
„Autonomní vozidla jsou díky pokročilým technologiím, senzorům a spolu s tím i procesům vyhodnocování schopna předcházet nebezpečné situaci a chovat se bezpečněji než řidič,“ řekl Kupka. Podobně už podle něj fungují autonomní systémy například v letectví, kde nesou plnou odpovědnost. V autonomním režimu bude jezdit také pražské metro D, dodal ministr. Podle dat oddělení Besip Ministerstva dopravy je lidská chyba příčinou 60 procent dopravních nehod na silnicích.
Řidiči také budou povinni poskytnout data ze systému automobilu například při policejní kontrole. Data musí výrobce podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Josefa Pokorného na základě platné evropské legislativy uchovávat alespoň tři měsíce. Za případné nehody způsobené vozidly v autonomním režimu bude zodpovědný výrobce. Řidiči ale stále nebudou moci držet při jízdě mobilní telefon v ruce a nebudou moct požívat alkohol.
Jízda autonomních vozidel bez zásahu řidiče bude možná pouze na dálnicích. „Tak jak to koncipujeme, tak to platí všude tam, kde máme v jednom směru dva a více jízdních pruhů,“ řekl Kupka a dodal, že by se to mělo týkat téměř všech úseků dálnic. Konkrétní úseky by pak podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla měl stanovit výrobce automobilů.
Zdroj: ČTK
Ilustrační foto: canva.com