Ministerstvo dopravy připravilo novelu, jež umožní provoz autonomních vozidel
Ministerstvo dopravy připravilo novelu zákonů, která umožní provoz autonomních vozidel s řidičem bez jeho zásahu do řízení. Novela například převede zodpovědnost z řidiče na vozidlo s aktivním autonomním režimem, rozšíří definici řidiče nebo umožní řidiči jízdu bez kontaktu s pedály nebo volantem, informovalo Ministerstvo dopravy, Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) a Svaz dovozců automobilů, jejichž zástupci na návrhu novely spolupracovali. Podle informací v portálu ODok je novela v připomínkovém řízení.
Autonomní vozidlo díky technologiím dokáže za stanovených podmínek jezdit samostatně, tedy bez zásahů řidiče. „Připravovanou novinkou chceme umožnit provoz schválených automatizovaných vozidel na území ČR, která svými technologiemi výrazně zvýší řidičský komfort a bezpečnost na našich silnicích,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Podle manažerky regulatorních záležitostí a datové základny AutoSAP Marie Novákové řidiči aktuálně mohou využívat takzvané asistenty řízení. Příkladem je adaptivní tempomat, který umí přizpůsobit rychlost jízdy vozidlu nebo objektu nacházejícím se před vozidlem, nebo hlídání jízdních pruhů. Podle stávající legislativy tento způsob jízdy vyžaduje nepřetržitou pozornost řidiče, který musí mít nohy na pedálech, ruce na volantu a musí sledovat provoz, řekla Marie Nováková. Řidič je v těchto případech zodpovědný za jízdu.
Novela bude podle Novákové pro řidiče znamenat, že mohou při jízdě zejména na dálnicích dočasně předat řízení vozidlu a nebudou se muset plně věnovat řízení. Přibude naopak povinnost si v případě upozornění systémem ve vozidle řízení převzít zpět. Řidiči také budou povinni poskytnout data ze systému automobilu například při kontrole policii. Za případné nehody způsobené vozidly v autonomním režimu bude podle Novákové zodpovědný výrobce.
Legislativní definice řidiče se novelou bude vztahovat i na osoby, které předají řízení vozidlu a dohlíží na něj, i když ho přímo neovládají. Registr silničních vozidel se rozšíří o údaj, zda zapsané vozidlo bylo schváleno jako automatizované.
Návrh novely podle výkonného ředitele AutoSAP Zdeňka Petzla pomůže zvýšit konkurenceschopnost firem českého automobilového průmyslu, které se vývoji a výrobě autonomních technologií věnují. Hlavními přínosy automatizovaných vozidel je podle Terezy Čížkové z odboru kosmických aktivit a nových technologií Ministerstva dopravy zvýšení bezpečnosti provozu a jeho plynulosti. Diskuze o novele zákonů se podle ředitele odboru agend řidičů Ministerstva dopravy Stanislav Dvořáka účastnily také policie nebo pojišťovny.
Podmínky pro převzetí řízení si vozidlo podle Novákové hlídá samo. Na displeji informuje řidiče, že je připraveno převzít řízení. Řidič řízení vozidlu předá například stisknutím tlačítka na volantu. Vozidlo za dodržování dopravních předpisů zodpovídá až po potvrzení předání řízení řidičem.
Zdroj: ČTK
Foto: pixabay.com