Cizinec byl vyhoštěn s věcmi v pytli na odpadky, případ kritizoval zástupce VOP

Zařízení pro zajištění cizinců vyhostilo cizince s jeho věcmi jen v igelitovém pytli na odpadky. Podle zjištění zástupce ombudsmana Víta Alexandra Schorma to ale není vhodné, přidělené zavazadlo musí být důstojné. Vyplývá to ze stanovisek veřejného ochránce práv zveřejněných na jeho webu.

 

Veřejný ochránce práv sleduje zajištění cizinců a výkon jejich případného vyhoštění od roku 2011. Kromě toho od roku 2006 chrání lidi před špatným zacházením v různých zařízeních tím, že tato zařízení systematicky navštěvuje. „Kombinace obou mechanismů zajišťuje účinnou preventivní ochranu práv cizinců a kontrolu zacházení s nimi při vyhošťování,“ uvedl zástupce ombudsmana.

Procesu vyhošťování muže původem z Nigérie se účastnila právnička ombudsmana. Muž byl vyhoštěn rozhodnutím policie z území členských států Evropské unie pro opakované porušování právních předpisů. V ČR neměl žádnou rodinu. Právnička byla podle Schorma přítomná všem procesům spojeným s propuštěním cizince ze zařízení, účastnila se pozemní části eskorty v eskortním vozidle a sledování ukončila až po nástupu cizince do letadla na mezinárodním letišti v Mnichově.

„Ze sociálního spisu i výpovědi zaměstnanců vyplynulo, že cizinec se v zařízení choval zcela bezproblémově, dodržoval vnitřní řád a nebyly u něj evidovány jakékoliv incidenty. Opakovaně však dával najevo, že se do Nigérie odmítá vrátit,“ uvedl zástupce ombudsmana. To cizinec dával najevo i při propouštění ze zařízení. „Eskortujícím policistům se však citlivou komunikací a profesionálním přístupem velmi zdařile podařilo deeskalovat napětí a překonat nespolupráci cizince,“ konstatoval zástupce ombudsmana.

Přístup zaměstnanců zařízení pro zajištění cizinců a zacházení s vyhošťovaným cizincem hodnotil jako velmi profesionální. Uvedl ale, že pokud si cizinec před vyhoštěním z České republiky nemá do čeho sbalit své věci, Správa uprchlických zařízení mu má dát zavazadlo, které musí být praktické a důstojné. Nestačí igelitový pytel určený na odpadky, jako tomu bylo v tomto případě.

„Chápu použití igelitového pytle v případě, kdy se cizinci v průběhu cesty na letišti jeho vlastní zavazadlo rozpadne. To jsme měli možnost sledovat při jiném výkonu nuceného návratu a chápu to jako řešení mimořádné neočekávané situace. Pokud však cizinec nemá zavazadlo ani při opuštění detenčního zařízení, provozovatel mu ho má proaktivně zajistit, stejně jako když zajistil zmiňovaný pytel,“ uvedl Vít A. Schorm.

Správě uprchlických zařízení proto do budoucna navrhl opatření, kdy má zajistit náhradní zavazadlo cizinci v případech, když cizinec žádné zavazadlo nevlastní.

 

Zdroj: ČTK
Ilustrační foto: Pexels.com

 

 

Go to TOP