Zákaz poskytovat poradenské služby subjektům usazeným v Rusku platí

Soudní dvůr EU zveřejnil dne 2. října 2024 rozsudky Tribunálu ve věcech T-797/22 | Ordre néerlandais des avocats du barreau de Bruxelles a další v. Rada, T-798/22 | Ordre des avocats à la cour de Paris a Couturier v. Rada a T-828/22 | ACE v. Rada, v nichž konstatoval, že omezující opatření v reakci na válku na Ukrajině, resp. zákaz poskytovat právní poradenské služby ruské vládě a subjektům usazeným v Rusku, platí. Zákaz se vztahuje pouze na právní poradenství, které nemá spojitost se soudním řízením. Tribunál znovu potvrdil význam základního práva každé osoby na právní poradenství za účelem vedení soudního řízení, jeho předcházení nebo předvídání a uvedl, že toto právo není napadeným zákazem zpochybněno.

 

V reakci na zintenzivnění ruské agrese vůči Ukrajině přijala Rada Evropské unie v roce 2022 řadu omezujících opatření s cílem vyvinout tlak na Rusko, aby ukončilo svou útočnou válku. Mezi přijatá opatření patří zákaz poskytování právních poradenských služeb1.

S výhradou určitých výjimek a odchylek zakazují tyto akty všem osobám, které mohou poskytovat právní poradenské služby (zejména na území Unie), takové služby poskytovat ruské vládě a právnickým osobám, subjektům nebo orgánům usazeným v Rusku. Cílem zákazu je dále posílit tlak na Rusko.

Belgické advokátní komory, včetně Ordre néerlandais des avocats du barreau de Bruxelles, belgičtí advokáti, Ordre des avocats à la cour de Paris a jeden z jejích členů, jakož i sdružení Avocats Ensemble (ACE), podali k Tribunálu Evropské unie návrh na zrušení tohoto zákazu. Podle nich postrádá odůvodnění a porušuje základní práva zaručující přístup k právnímu poradenství od advokáta, profesní mlčenlivost advokátů, povinnost nezávislosti advokátů, hodnoty právního státu, jakož i zásady proporcionality a právní jistoty.

Tribunál všechny tři žaloby zamítl.

Tribunál připomíná, že každý má právo uznané Listinou základních práv Evropské unie na účinnou právní ochranu, které zahrnuje právo na poskytnutí poradenství a zastoupení advokátem v rámci existujícího nebo pravděpodobného sporu. Soudí, že toto právo není sporným zákazem zpochybněno.

V tomto ohledu upřesňuje, že obecný zákaz poskytovat právní poradenské služby ruské vládě a právnickým osobám, subjektům a orgánům usazeným v Rusku se netýká právních poradenských služeb poskytovaných ve spojitosti se soudním, správním nebo rozhodčím řízením. Zákaz se vztahuje pouze na právní poradenství, které nemá spojitost se soudním řízením. Tribunál dodává, že zejména právní poradenství poskytované fyzickým osobám nespadá do působnosti tohoto zákazu.

Pokud jde o odchylky2 ze zákazu, Tribunál má za to, že samy o sobě nezpůsobují zásah do ochrany profesní mlčenlivosti advokátů. Upřesňuje však, že členské státy jsou při stanovování podrobných pravidel pro provádění postupů pro udělení povolení na základě odchylek povinny dbát na dodržování Listiny základních práv.

Tribunál zdůrazňuje význam nezávislosti advokátů pro účely zaručení práva jednotlivců na účinnou právní ochranu v kontextu zahrnujícím spojitost se soudním řízením a konstatuje, že dotčený zákaz se nevztahuje na právní poradenské služby poskytované advokátem, jež mají spojitost se soudním řízením, a proto neznamená zásah do nezávislosti advokátů.

Tribunál dodává, že základní poslání advokáta při respektování a obhajobě právního státu může podléhat omezením. Toto poslání totiž může být předmětem omezení odůvodněných cíli obecného zájmu, které Unie sleduje, za podmínky, že s ohledem na sledovaný cíl nepředstavují nepřiměřený a neúnosný zásah do samotné podstaty poslání svěřeného advokátům v právním státě.

Podle Tribunálu dotčený zákaz, tak jak je vymezen ustanoveními o výjimkách a o povolování, sleduje cíle obecného zájmu, aniž zasahuje do samotné podstaty základního poslání advokátů v demokratické společnosti.

Úplné znění rozsudků, a případně jejich shrnutí (T-797/22, T-798/22T-828/22) se zveřejňuje na stránce curia.europa.eu v den vyhlášení.

 

Zdroj: Soudní dvůr EU
Foto: curia.europa.eu

 


1 Rada zavedla tento zákaz nařízením (EU) 2022/1904 ze dne 6. října 2022, kterým se mění nařízení (EU) č. 833/2014 o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem Ruska destabilizujícím situaci na Ukrajině, nařízením (EU) 2022/2474 ze dne 16. prosince 2022, kterým se mění nařízení č. 833/2014 a nařízením (EU) 2023/427 ze dne 25. února 2023, kterým se mění nařízení č. 833/2014.

2 Jedná se o ustanovení o povolování, která příslušným orgánům umožňují zrušit zákaz v určitých přesně stanovených situacích. Tyto orgány mají prostor pro uvážení, jak by měla být žádost o povolení formulována, předložena a zpracována.

Go to TOP