Dobrá zpráva pro celou advokacii – tarif se podařilo navýšit!
Milé kolegyně a kolegové,
rád bych se s vámi touto cestou ještě jednou podělil o dobrou zprávu spočívající v tom, že dne 22. 8. 2024 podepsal ministr spravedlnosti Pavel Blažek novelu vyhlášky č. 177/1996 Sb. známou jako advokátní tarif, která nabude účinnosti dne 1. 1. 2025. Po 18 letech se tak konečně podařilo prosadit tolik potřebnou valorizaci advokátního tarifu.
Rád bych touto cestou poděkoval nejen současnému ministrovi spravedlnosti, který jako první ministr po mnoha letech našel odvahu k prosazení tohoto dlouho opomíjeného kroku s dopadem do státního rozpočtu, ale také všem členům vedení Komory a všem advokátům a advokátkám, kteří se na procesu vyjednávání podíleli, ať již osobní účastí na vyjednávání s dotčenými orgány, či prostřednictvím mediální podpory, či dokonce demonstrativním protestem. Za podporu je však třeba poděkovat i těm zástupcům justice, kteří chápou nezastupitelnou roli advokátů při realizaci práva na spravedlivý proces, a podpořili tak právo klientů na právní pomoc.
O valorizaci advokátního tarifu, jako jednu z hlavních priorit, usilovalo představenstvo od svého zvolení na 8. sněmu v roce 2021. Jde však o výsledek dlouholetého procesu, zahájeného již v dřívějších volebních obdobích, na jehož počátku byla snaha Komory o přijetí zcela nového advokátního tarifu, postaveného převážně na principu určení tarifní hodnoty podle hodnoty a složitosti věci a na minimalizaci paušálních tarifních hodnot, které hodnotu či složitost věci nereflektují. Pochopitelně byla navrhována také automatická valorizace o inflaci. Od této původní představy se, s ohledem na politickou neprůchodnost, vyjednávání posunulo převážně k valorizaci stávajícího advokátního tarifu a odstranění některých zjevných absurdit tak, aby mimosmluvní odměna advokáta odpovídala alespoň částečně ekonomické realitě.
Za největší úspěch tak lze v současné politické i hospodářské situaci považovat zvýšení mimosmluvní odměny alespoň o kumulovanou inflaci za roky 2006 až 2024, tj. o 80 %. Tím dochází k valorizaci odměny všude tam, kde je tarifní hodnota určena paušálně, tj. kde nelze tarifní hodnotu určit podle hodnoty věci, typicky u obhajoby v trestním řízení. Kromě zohlednění inflačního vývoje v uplynulých letech však novela přináší i některé úpravy tarifních hodnot, jejichž výše buď neodpovídala složitosti věci, nebo byly bezdůvodně vyňaty z aplikace obecného pravidla v § 8 odst. 1, podle něhož se tarifní hodnota určuje podle výše peněžitého plnění nebo hodnoty věci nebo práva. Týká se to věcí upravených v současném znění v § 9, tj. zejména případů, kdy je předmětem řízení náhrada nemajetkové újmy. Dalším případem neadekvátní tarifní hodnoty, jejíž struktura doznala velkých změn, je zastupování ve správním řízení (včetně řízení o přestupcích), a zejména zastupování v daňových věcech, ať již na úrovní správního řízení, tak v řízení před soudem.
Zdaleka ne všechny změny v advokátním tarifu pochopitelně odpovídají představám Komory či jednotlivých advokátů a v mnoha ohledech byly navrhované úpravy modifikovány na základě zásadních připomínek, uplatněných v několika kolech připomínkového řízení, v jejichž rámci byly vypořádávány stovky připomínek dotčených orgánů státní správy, soudů nebo neziskových organizací. Dílčí kompromisy se týkají zejména zastropování tarifních hodnot ve věcech náhrady nemajetkové újmy. Změny se dotkly také zastupování nebo obhajoby více osob, jde-li o společné úkony, kde dochází k zavedení nových pravidel klouzavě degresivního snížení odměny o 20 % za každou další zastupovanou nebo obhajovanou osobu.
Veškeré kompromisy odrážejí prostou skutečnost, že advokátní tarif je vyhláškou Ministerstva spravedlnosti, a nikoli České advokátní komory. Její znění tedy bude vždy oscilovat mezi představou advokátního stavu a politickým rozhodnutím ministerstva opřeným o aktuální rozpočtové možnosti. Navzdory tomu je přijetí novely advokátního tarifu výsledkem dlouholeté snahy České advokátní komory zajistit advokátům spravedlivou odměnu odpovídající jejich náročné profesi tam, kde si advokáti nemohou sjednat odměnu smluvní. Význam advokátního tarifu je navíc umocněn tím, že se s účinností od 1. 7. 2024 stal prováděcím předpisem pro výpočet náhrady nákladů občanského soudního řízení, když bylo zákonem č. 180/2024 Sb. zrušeno zmocnění ministerstva k vydávání paušální vyhlášky. Pro snazší orientaci v novém advokátním tarifu připravuje redakce Bulletinu advokacie podrobného průvodce, včetně uceleného přehledu legislativního procesu přijetí nové právní úpravy, který vyjde v některém z nejbližších čísel.
Ještě jednou děkuji všem za pomoc a podporu a věřím, že nový tarif přinese tolik potřebné
oživení zájmu o poskytování právní pomoci v režimu mimosmluvní odměny.
JUDr. ROBERT NĚMEC, LL.M., předseda České advokátní komory