SD EU k pravidlům slev v EU a jejich zpochybňování obchodními řetězci
Soudní dvůr EU zveřejnil dne 26. září 2024 rozsudek ve věci C-330/23 | Aldi Süd, týkající se propagace určitého druhu zboží v akčních letácích prostřednictvím slev nebo „cenových hitů“. Soud reagoval na konkrétní dotaz německého soudu kvůli sporu spotřebitelů s tamním řetězcem Aldi Süd, podobně se ale pravidla slev porušují i v Česku. Podle rozhodnutí soudu platí, že sleva z ceny uvedená v reklamním sdělení musí být vypočítávána na základě nejnižší ceny v posledních 30 dnech.
Německé sdružení spotřebitelů zpochybnilo před německým soudem způsob, jakým diskontní řetězec Aldi Süd ve svých týdenních akčních letácích propaguje prostřednictvím slev nebo „cenových hitů“, například banány nebo ananasy.
Podle uvedeného sdružení nemůže Aldi slevu uvedenou v reklamním sdělení vypočítávat na základě ceny bezprostředně předcházející akční nabídce (v prvním případě 1,69 eur), ale v souladu s unijním právem1 by tak měl činit na základě nejnižší ceny uplatňované během posledních 30 dnů (v prvním případě 1,29 eur; tato cena je přitom totožná s údajně „sníženou“ cenou). Nestačí nejnižší cenu za posledních 30 dnů pouze uvést ve sdělení. Tytéž úvahy platí pro označení ceny za „cenový hit“.
Německý soud se v této souvislosti obrátil na Soudní dvůr s dotazy.
Soudní dvůr na ně odpovídá, že sleva z ceny, která je oznamována obchodníkem v procentní výši nebo ve formě reklamního sdělení, které má zdůraznit výhodnost cenové nabídky, musí být určena na základě nejnižší ceny, kterou obchodník uplatňoval během období alespoň 30 dnů před uplatněním slevy.
Obchodníci tedy nemohou spotřebitele uvádět v omyl tím, že zvýší cenu uplatňovanou před oznámením slevy, a inzerují tak jejich nepravdivou výši.
Úplné znění rozsudku, a případně jeho shrnutí jsou zveřejněny na www.curia.europa.eu v den vyhlášení.
Zdroj: Soudní dvůr EU
Ilustrační foto: Pexels.com
1 Směrnice Evropského parlamentu a Rady 98/6/ES ze dne 16. února 1998 o ochraně spotřebitelů při označování cen výrobků nabízených spotřebiteli ve znění směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2161 ze dne 27. listopadu 2019.