DIGIMOST převádí osoby po propuštění z vězení přes digitální propast
Myš, ikona, Skype či Instagram, Power Point a Excel … Výrazy, které jsou pro převážnou většinu populace naprosto běžné a perfektně se v nich orientují už i menší děti, mohou být a jsou pro určitou skupinu lidí doslova „španělskou vesnicí“. Patří k nim i část osob odsouzených k trestu odnětí svobody a těch, kdo brány věznic opouštějí. Právě na ně je zaměřen projekt DIGIMOST organizace RUBIKON Centra. Jeho cílem je poskytnout digitálně negramotným lidem s trestní minulostí přístup k digitálním technologiím a zvýšit jejich znalosti a dovednosti, tzv. „digital skills“. To jim pak usnadní fungování v současném světě i otevře nové možnosti při hledání zaměstnání.
„Již 30 let pomáháme lidem s trestní minulostí překročit jejich minulost skrze rozvíjení mechanismů desistence, posilování jejich odpovědnosti za své činy a svůj život a motivací k pozitivní životní změně,“ říká Gabriela Hendlová, garantka programů ve věznicích (na snímku vlevo). „Častými překážkami, které stojí v cestě opětovnému začlenění lidí s trestní minulostí do společnosti a vyhýbání se opětovnému páchání trestné činnosti, jsou dluhy, sociální vyloučení a nezaměstnanost. Poradenství, které klientům poskytujeme, je proto komplexní a posilování digi schopností je jeho součástí. Na zvyšování digitálních kompetencí osob opouštějících výkon trestu byl zaměřen již náš předchozí program, který probíhal v letech 2022–2023 a nabízel odsouzeným prezenční kurzy zaměřené na osvojení základních digitálních dovedností potřebných pro zvládnutí běžného života po propuštění z věznice. Projekt DIGIMOST, který trval rok – od 1. září 2023 do 31. srpna tohoto roku – a orientoval se na osoby propuštěné z výkonu trestu odnětí svobody, na něj logicky navázal,“ dodala.
Cílem projektu DIGIMOST, jehož název je odvozený ze slov DIGItalizace a MOST přes digitální propast, ve které mnoho osob po propuštění z výkonu trestu odnětí svobody uvízlo, je poskytnout této cílové skupině přístup k digitálním technologiím a zvýšit její znalosti a dovednosti v digitální gramotnosti tak, aby se zvýšila nejen konkurenceschopnost těchto lidí na pracovním trhu, ale také proto, aby byli schopni obstát v běžném životě – aby znali základní aplikace a uměli používat a využívat datové schránky, portál občana, mapy, jízdní řády či e-recepty a také komunikační platformy (e-mail, soc. sítě). A samozřejmě, aby si osvojili zásady online bezpečnosti, které jsou s tím spojeny.
Absence digitálních dovedností a nízká schopnost reagovat na digitalizaci sehrávají v komplexu kumulace sociálního znevýhodnění těchto osob stále výraznější roli. Odsouzení do vězení již vstupují s nízkými „digital skills“ a pobyt v uzavřeném prostředí bez kontaktu s rychlým vývojem moderních technologií způsobuje jejich uvíznutí v tzv. digitální „propasti”. Ta se stává jednou z bariér k zvládnutí běžných úkonů pro plnohodnotný život na svobodě a je jednou z významných překážek úspěšné integrace.
Jak konstatovala Zuzana Nováková, manažerka projektu DIGIMOST, v samotných kurzech dávali klienti přednost individuálním konzultacím před skupinovou výukou a preferovali spíše konkrétní, tj. pro ně důležitá témata (např. jak nainstalovat aplikaci, jak si zřídit a pracovat s datovou schránkou, jak obsluhovat chytrý telefon, jak komunikovat s úřady online apod.).
O tom, že návštěvy učebny DIGIPOINT a spolupráce s mentory byla smysluplná a „přinesla ovoce“, svědčí například i skutečnost, že klientka, která nevěděla, co která ikona znamená – tedy ani kde má hledat Skype pro volání s rodinou – dnes běžně se svými blízkými komunikuje právě přes tuto komunikační platformu. Další účastníci kurzu jsou zase schopni si v aplikaci Mapy vyhledávat cesty a dopravní spojení na pracovní pohovory, jiní zase pracovní pozice a inzeráty atd.
„Pilotní projekt DIGIMOST pro nás byl cennou zkušeností. I po jeho skončení máme v plánu s rozvojem digitálních kompetencí osob s žitou zkušeností pokračovat a využít jak vzniklé výukové materiály, tak pořízené vybavení a proškolené mentory. Ti mají s některými klienty, zejména s těmi, kteří hledají uplatnění na trhu práce, domluvené návazné termíny. Jejich zakázky se týkají např. práce v MS Office s programy Excel, Word, Powerpoint, nebo vyhledávání volných pozic/inzerátů apod.,“ komentovala výsledky projektu Zuzana Nováková. „Díky projektu vnímáme, že jde o nepodchycenou a neukotvenou oblast života osob s trestní minulostí a jako takovou ji budeme i nadále zařazovat do komplexního poradenství, které našim klientům/kám nabízíme. Jsme si vědomi toho, že alespoň základní znalost digitálního prostředí a technologií je pro život v současné společnosti nezbytná,“ dodala.
Redakce AD, RUBIKON Centrum
Ilustrační foto: archiv RC a Pexels.com