Bezpečně komunikovat s policií mohou oběti trestných činů přes Pol Point
Oběti trestných činů mohou bezpečně a bez obav kontaktovat policii také prostřednictvím videokonferenčního zařízení Pol Point, nyní i přímo z klidného zázemí centra PORT. Komunikovat zde mohou v klidu samostatně s proškoleným policistou, který ví, jak k obětem přistupovat a minimalizovat druhotnou viktimizaci. Právě strach a obavy z jednání a podání výpovědi na policii vedou často k tomu, že oběti trestný čin raději ani nenahlásí.
Technický systém Pol Point má široké uplatnění v trestním řízení, umožňuje komunikaci občanů a policie prostřednictvím videokonferenčního zařízení, a nevyžaduje tudíž nutnost dostavit se osobně na služebnu ani fyzický kontakt s policistou, což může mnohé odradit. Využívá se nejčastěji právě k oznamování trestných činů, protože nabízí alternativní a šetrnější možnost především pro ty oběti, které by jinak trestnou činnost osobně ohlásit nedokázaly, ať už ze strachu, obav, nejistoty a podobně.
„Ročně vyšetřují pražské útvary přibližně 130 případů znásilnění. Uvědomujeme si, že jde o evidované případy, nikoli reálný obrázek mravnostní trestné činnosti. Případů je bohužel mnohem více a námi řešené trestné činy jsou jen špičkou ledovce,“ vysvětluje Petr Matějček, ředitel pražské policie.
„A právě proto došlo k dohodě mezi Krajským ředitelstvím policie Středočeského kraje, Krajským ředitelstvím policie hl. města Prahy a organizací proFem s cílem revolučně umožnit obětem domácího a sexuálního násilí oznamovat trestné činy policii ‚na dálku‘ z příjemného zázemí této organizace na pražském Břevnově,“ doplňuje Václav Kučera, ředitel Krajského ředitelství policie Středočeského kraje. Pomocí Pol Pointu je možné podat trestní oznámení, absolvovat výslech nebo vypovídat i u soudu.
Centrum pro oběti sexualizovaného násilí PORT, které provozuje nezisková organizace proFem, se otevřelo jako první svého druhu v Česku letos v lednu. Podle ředitelky Jitky Polákové zde doposud pomoc vyhledalo 569 obětí, v 92 procentech to byly ženy, v osmi procentech šlo o muže. Pol Point zapůjčila centru PORT středočeská policie v létě, kdy se testovalo, od začátku září již funguje v běžném provozu. Celý projekt představili zástupci proFem, justice i policie na tiskové konferenci tento týden.
.
Komunikace na dálku snižuje stres a druhotnou viktimizaci, uspoří čas
Trestní řízení je pro osoby zasažené trestným činem vždy velmi psychicky náročné. To pak platí o to více v případě invazivních, traumatizujících trestných činů, jako je sexuální nebo domácí násilí. Opakované výslechy, oživování vzpomínek na traumatickou událost, délka trvání procesu a jeho komplikovanost vnímají oběti jako zatěžující a stresující.
Advokátka Martina Houžvová, která dlouhodobě spolupracuje s organizací proFem, tráví s klienty velké množství času a tyto jejich zcela samozřejmé obavy s nimi často rozebírá. „Devadesát procent klientů a klientek uvádí, že mají strach z kontaktů s policií, s justicí, z toho, kam půjdou, s kým budou mluvit,“ popisuje advokátka. „Roli hrají i drobnosti, je to podobné jako být u lékaře v moderní klinice, nebo v prostředí jako z hororu,“ vysvětluje. Možnost využít Pol Point v organizaci proFem může tento strach a obavy odstranit, nebo alespoň minimalizovat. První kontakt v tomto klidném zázemí může pak často ovlivnit celé vnímání a další jednání.
Policista, který s obětí komunikuje, je proškolený a ví, jak šetrně s lidmi jednat. „Z advokátní praxe mohu potvrdit, že má tato možnost komunikace obrovské přínosy, zlepšuje motivaci, aby klienti a klientky činy nahlásili,“ potvrzuje advokátka. Trestní řízení je navíc často dlouhé a únavné, v tomto případě je tak pro aktéry daleko snesitelnější a přístupnější.
Klient je sám v útulné místnosti, s vyškoleným policistou hovoří prostřednictvím obrazovky. Hovor je zabezpečen, zašifrován a jeho délka není omezená. Potřebné doklady a údaje je možné vyplnit zcela snadno pomocí QR kódu. Přes aplikaci e-doklady se načtou údaje do nezbytných formulářů, není třeba je tedy složitě a zdlouhavě vyplňovat.
Dálkový způsob komunikace s orgány činnými v trestním řízení pomáhá celý tento proces a s ním spojený psychický nápor zmírňovat. Může tak přispět ke snižování rizika vzniku sekundární újmy v trestním řízení nebo k zajištění hladšího průběhu kontaktu. „Jde o unikátní krok na cestě ke zlepšování péče o oběti a prevenci jejich retraumatizace v často obtížném trestním řízení,“ potvrzuje ze zkušenosti vedoucí právních služeb proFem Petra Presserová.
Díky spolupráci s proFem a dalšími partnery mohou nyní specialisté po linii mravnostní trestné činnosti v rámci tohoto projektu přijímat oznámení i cestou Pol Pointu. „Garantuje se tím minimalizace rizika sekundární viktimizace obětí sexuálního násilí,“ potvrzuje také Petr Matějček z pražské policie.
Urychlení a usnadnění celého procesu zároveň přináší úspory
Projekt podporují i další aktéři, kteří se trestním řízením a jeho digitalizací zabývají. Ředitelka odboru informatiky Ministerstva spravedlnosti Elena Ransdorfová oceňuje přínos, jaký toto uspořádání může v praxi znamenat. „Kromě cíle umožnit obětem domácího a sexuálního násilí se zúčastnit soudního jednání prostřednictvím videokonference spatřujeme výhodu také v praktičnosti věci samotné. Využívání videokonferencí usnadňuje, a hlavně urychluje proces jednání, což je v mnoha ohledech velmi důležité,“ vysvětluje ředitelka. Odpadá například nutnost cestovat. A právě doprava na konkrétní místo k podání oznámení a podobně, může často zabrat nejvíce času, přestože samotná výpověď může pak trvat třeba i jen pár minut.
Soudy a státní zastupitelství díky stále častějšímu využívání videokonferencí navíc šetří. Vězeňská služba na převozech lidí z vazby či věznic k soudnímu líčení ušetří ročně asi deset milionů korun. Na soudním případu to může být za náhrady, svědečné a další výlohy přes 200 tisíc korun, popsala Elena Ransdorfová z Ministerstva spravedlnosti.
Také soudce pražského městského soudu Lukáš Slavík oceňuje možnost výpovědí přes Pol Point. Přestože je v soudních budovách možné oběť vyslechnout odděleně z jiné místnosti, prostory zde ale nemusí být vždy příjemné a přívětivé. V centru PORT nabízejí podle jeho mínění možnost vypovídat v klidném útulném prostředí s odbornou podporou a pochopením.
„Jelikož v současné době rozšiřujeme videokonferenční síť v resortu justice, je pravděpodobné, že i tento Pol Point bude do budoucna soudy velmi využíván. Jsme si plně vědomi toho faktu, že videokonference jsou velkým krokem směřujícím k postupné elektronizaci justice, a proto na ně klademe velký důraz a každou aktivitu směřující k jejich využívání velmi podporujeme,“ ocenila Elena Ransdorfová.
Jak POL POINT v centru PORT využít?
POL POINT je v centru PORT dostupný v otvírací době každý všední den na adrese Břevnovská 6, Praha 6.
Kdo by uvítal, aby ho celým procesem někdo provedl, může zavolat klientskou linku 608 222 277, kde si může domluvit konzultaci anebo asistenci některé z právniček nebo sociálních pracovnic.
Více informací o tom, jak přesně Pol Point funguje, lze najít ve videu Policie ČR: Videoprůvodce POL POINT
Redakce AD
Foto: redakce AD, archiv proFem