Vrchní soud: Pro společnost Bolt nesmí v Praze jezdit řidiči bez oprávnění
Pro estonskou společnost Bolt nesmí v Praze jezdit řidiči, kteří nejsou držiteli oprávnění řidiče taxislužby a nemají zapsané vozidlo v evidenci. Pravomocně o tom rozhodl Vrchní soud v Praze, který vyhověl žalobě Sdružení pražských provozovatelů taxislužby. Podle manažera Boltu pro Českou republiku Jakuba Dvořáka nebude mít rozhodnutí soudu na provoz aplikace žádný vliv, protože zákonné podmínky respektuje.
Sdružení se v žalobě původně domáhalo toho, aby pod společností nemohli působit řidiči, kteří nesplnili další podmínky podle tehdy platného zákona, jako je například znalost místopisu, náležité označení vozidla nebo kvalifikovaná obsluha taxametru. Pražský městský soud v roce 2018 žalobě vyhověl, mimo jiné konstatoval, že provoz společnosti vykazuje znaky nekalé soutěže.
Proti rozsudku podal Bolt, který dříve působil pod názvem Taxify, odvolání. Loni pak vstoupila v platnost novela, která část zákonných podmínek zrušila. Taxikáři tak nyní nemusí při elektronických objednávkách používat taxametry či střešní svítilny, povinné už nejsou ani zkoušky z místopisu. Nutná je naopak evidenční nálepka na vozidle, provozovatelům také nově vznikla odpovědnost za provoz. Sdružení následně vzalo část žaloby zpět a domáhalo se už pouze toho, aby společnost neumožnila řízení řidičům, kteří nejsou držiteli oprávnění řidiče taxislužby a nemají vozidlo v evidenci.
V tom jim odvolací senát vyhověl. „Rozsudek se potvrzuje v rozsahu v povinnosti žalovaného zdržet se na území hlavního města Prahy prostřednictvím mobilní aplikace Bolt provozování a zprostředkování osobní dopravy pro cizí potřeby (…) řidiči, kteří nejsou držiteli oprávnění řidiče taxislužby a provádějí přepravu osob vozidlem, které není zapsáno v evidenci vozidel taxislužby a zároveň jsou uživateli mobilní aplikace Bolt,“ konstatoval soudce JUDr. Roman Horáček, Ph.D.
Podle Dvořáka rozhodnutí soudu pro fungování aplikace nic nemění. „Rozhodnutí Vrchního soudu nebude mít vliv na provoz aplikace v České republice, poněvadž 1. července 2020 vstoupila v platnost novela zákona o silniční dopravě, my tuto novelu plně respektujeme. Od ministerstva dopravy máme potvrzeno, že činnost aplikace Bolt je v souladu se zákonem,“ řekl po jednání. Bolt podle něj spolupracuje výhradně s plně licencovanými řidiči, kteří provozují taxislužbu s licencovanými vozidly.
Mobilní aplikace Bolt má podle posledních informací přes 30 milionů uživatelů ve více než 35 zemích v Evropě a Africe. V Česku začala působit v roce 2015, tehdy ještě pod názvem Taxify. Podle údajů na svých webových stránkách jezdí řidiči Boltu například i v Brně, Plzni či Ostravě. Kromě Boltu působí v zemi i další podobné služby, jako je americký Uber, který je v Praze a od loňska i v Brně, nebo česká aplikace Liftago, která nabízí služby v deseti českých městech.
Případy propojení přepravní služby se zprostředkováním prostřednictvím aplikace se zabývat i Soudní dvůr Evropské unie. V případě sp. zn. C-434/15, věc Uber Spain Soudní dvůr EU v rozhodnutí ze dne 20. 12. 2017 konstatoval, že role Uberu není omezena na pouhé zprostředkování služeb mezi řidičem a cestujícím. Tyto závěry SD EU potvrdil i ve svém dalším rozhodnutí ze dne 10. 4. 2018, sp. zn. C-320/16, věc Uber France.
Zdroj: ČTK; SD EU
Ilustrační foto: www.canva.com