Nejvyšší soud neuznal dovolání Safe Diesel kvůli chybám v žalobě

Nejvyšší soud odmítl dovolání společností Safe Diesel a Support Diesel, které zastupují majitele vozů z koncernu Volkswagen zasažené kauzou Dieselgate. V žalobě společnosti Safe Diesel chybělo podle Nejvyššího soudu vyčíslení nároků jednotlivých klientů. Obvodní soud pro Prahu 8 měl proto před zasláním výzvy firmě Volksvagen k vyjádření nejprve nechat žalobu opravit. Neměl také vydat takzvaný rozsudek pro uznání, na základě kterého měla automobilka vyplatit spotřebitelům odškodnění. Vyplývá to z usnesení NS, které ČTK zaslal mluvčí Safe Diesel Ondřej Píša.

 

Safe Diesel žádá odškodnění pro zhruba 6800 českých majitelů aut, kteří byli zasaženi kauzou Dieselgate, ve které koncern Volkswagen falšoval některé údaje o emisích naftových motorů. V případě první vlny žadatelů konstatoval v polovině loňského roku Obvodní soud pro Prahu 8, že firma Volkswagen uznala nároky v hodnotě přes půl miliardy korun. Bylo to však proto, že se společnost v požadované lhůtě k žalobě nevyjádřila. Odvolací soud rozsudek zrušil. Jeho rozhodnutí nyní potvrdil Nejvyšší soud, na což upozornil týdeník Euro.

„Odvolací soud v souladu s ustálenou judikaturou dospěl k závěru, že o věci samé nemůže být rozhodnuto rozsudkem pro uznání, neboť žaloba trpí odstranitelnými vadami, které brání pokračování v řízení,“ napsal v odůvodnění NS. Společnost Safe Diesel podle něj zaslala soudu žalobu, ve které se dožadovala souhrnného odškodnění pro všechny své klienty. Nároky však měla vyčíslit jednotlivě, aby to nemusel dělat sám soud. NS dále uvedl, že dalšími argumenty v dovolání firmy se již nezabýval. „NS odmítl dovolání, protože nebyly splněny podmínky pro vydání rozsudku pro uznání,“ uvedl právní zástupce Volkswagenu Mgr. Robert Němec. Mluvčí NS Petr Tomíček zatím s ohledem na doručování nemůže obsah rozhodnutí komentovat.

Verdikt se týká nároků 2435 spotřebitelů, kteří podali žalobu do 7. září 2018. Spor nyní bude znovu posuzovat obvodní soud, který by se měl již začít zabývat podstatou sporu tedy, zda jsou nároky českých majitelů vozů Volkswagen vůči firmě opodstatněné. Společnost nárokuje pro každého majitele auta odškodné ve výši 220 000 korun, nyní požaduje již zhruba 1,5 miliardy korun.

Emisní skandál propukl před pěti lety, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí oznámila, že v automobilech koncernu Volkswagen objevila zařízení, které dokáže ovlivnit množství vypouštěných emisí. Software umí rozpoznat, že automobil prochází emisním testem, během něhož vypouštěné škodlivé látky automaticky sníží.

 

Zdroj: ČTK
Foto: Pixabay

 

Go to TOP