Google musí platit mediálním společnostem za obsah, rozhodl soud

V souladu s rozhodnutím pařížského soudu musí americká internetová společnost Google začít jednat s francouzskými vydavatelstvími a s tiskovými agenturami o platbách za využívání jejich obsahu. Soud tak potvrdil dubnový verdikt místního antimonopolního úřadu, a připravil tak půdu pro dohodu s celým odvětvím ve Francii.

 

Rozhodnutí francouzského soudu by mohlo mít odezvu i v dalších zemích, protože společnost nutí, aby se sešla se zástupci vydavatelství a tiskových agentur a dohodla s nimi způsob odměňování podle autorských práv. Podle pravidel platných v členských zemích Evropské unie mají vydavatelé právo žádat po on-line platformách poplatek za to, že zobrazují úryvky z jejich zpráv. Google je už dlouho terčem kritiky za to, že ve svém vyhledávači zpřístupňuje veřejnosti zpravodajství zcela zdarma. 

V reakci na výhrady vůči postupu společnosti i na rozhodnutí úřadů v některých zemích zástupci společnosti Google na začátku října oznámili, že jsou připraveni v příštích třech letech uhradit jednu miliardu dolarů (asi 22,9 miliardy Kč) mediálním společnostem za to, že budou moci využívat jejich obsah. Zda se to bude týkat i médií v České republice, Google neuvedl.

Aby mohla splnit daný slib a začít za zprávy platit, musí společnost Google spustit službu s názvem Google News Showcase. Prvními „zkušebními“ zeměmi, kde by měla fungovat, by měly být Německo a Brazílie.

V Německu již mateřská společnost Alphabet uzavřela partnerství s dvacítkou vydavatelských společností, mimo jiné se zpravodajským serverem Der Spiegel a s časopisy Stern a Die Zeit. V Brazílii Google spolupracuje s deníkem Folha de S. Paulo, s televizí Band a se zpravodajským serverem Infobae.

 

Zdroj: ČTK
Foto: Pixabay

 

Go to TOP