Návrh novely zákona na rychlejší výstavbu dálnic se vrací do Sněmovny

Vládní návrh novely zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací, která by mimo jiné urychlila přípravu výstavby dálnic, se po jednání Senátu ve čtvrtek 23. července vrací s řadou pozměňovacích návrhů zpět do Sněmovny. Senátoři například požadují usnadnění podmínek pro budování veřejně prospěšné infrastruktury na ochranu před účinky sucha i povodní.

Další z navržených změn je „spravedlivé odškodnění“ vlastníků nemovitostí v místech budování dopravní nebo energetické infrastruktury. Senátoři žádají, aby majitelé rodinných a bytových domů – pokud v nich bydlí – dostávali až dvojnásobek odhadní ceny. Zvýšení výkupních cen nemovitosti pro bydlení schválil Senát na návrh Výboru pro hospodářství, zemědělství í a dopravu.

Na návrh téhož výboru byla také rozšířena definice vodní infrastruktury. Nově zahrnuje i veřejně prospěšnou stavbu technické infrastruktury k ochraně před účinky povodní a sucha, která bude vymezená v územně plánovací dokumentaci. Díky tomu bude možné zahájit budování uvedených zařízení ještě před dokončením vyvlastňovacího procesu.

Mezi preferované dopravní stavby, u nichž má být snazší získávat potřebné pozemky a rychleji zahajovat jejich výstavbu, zařadil Senát například silnici I/11 směřující z Hradce Králové přes Opavu a Havířov na slovenské hranice, dále projekt, který chce využít výstavby dálnice D3 k rozšíření vodárenské soustavy v koridoru dálnice, vodní dílo Skalička na Bečvě nebo stavbu nové ranveje na pražském Letišti Václava Havla.

Premiér Andrej Babiš doufá, že zákon o liniových stavbách, který má zrychlit přípravu výstavby dálnic a další infrastruktury, Sněmovna odhlasuje a předpis bude platit od 1. ledna. Senát předlohu ve čtvrtek vrátil do Sněmovny s pozměňovacími návrhy.

Vicepremiér a ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček nesouhlasí s názorem některých senátorů, že urychlením výstavby budou například omezena vlastnická práva občanů. Podle něj byla práva naopak omezována dosud, protože dosavadní systém umožňoval spekulace s pozemky a někdy se čekalo téměř jednu generaci na relativně jednoduchou stavbu. Zákon by dle vlády měl zkrátit přípravu staveb až o třetinu. Státu má také usnadnit získávání pozemků.

Podle Ředitelství silnic a dálnic senátoři, kteří brojí proti tomuto zákonu, brojí proti slušným občanům. Podle něj více než 90 procent obyvatel obchvaty chce a stávající legislativa se nedokáže vypořádat se spekulanty, kteří brzdí zahájení staveb.


Zdroj: ČTK
Foto: Pixabay

 

Go to TOP