Za šíření obchodních sdělení je kromě rozesílatele odpovědný i objednavatel

Odpovědnost za šíření obchodních sdělení není pouze na jeho rozesílateli, ale především na tom, v jehož prospěch je obchodní sdělení odesíláno, vyplývá z Rozhodnutí Městského soudu v Praze. Úřad na ochranu osobních údajů na tuto praxi dlouhodobě upozorňuje.

Úřad se v roce 2018 zabýval činností společnosti, která objednala rozesílku obchodních sdělení u subjektu sídlícího na Ukrajině. Tento rozesílatel měl pak propagovat služby společnosti, mimo jiné i v podobě zasílání obchodních sdělení na e-mailové adresy, k čemuž měl mít souhlas třetích osob.

„Společnost nijak nedoložila, že by rozesílateli byly uděleny souhlasy se zasíláním obchodních sdělení v její prospěch. Úřad v této souvislosti upozornil na skutečnost, že je dána objektivní odpovědnost za šíření obchodních sdělení bez souhlasu adresátů, přičemž zákonné povinnosti se nelze zřeknout smluvním přenesením odpovědnosti,“ vysvětlila vedoucí oddělení obchodních sdělení Martina Šnajderová.

Toto rozhodnutí, které bylo napadeno rozkladem, potvrdila později také předsedkyně ÚOOÚ. Společnost se pak podanou žalobou k soudu domáhala jeho zrušení.

Městský soud v Praze tuto žalobu počátkem dubna zamítl. Pokutovaná firma byla podle soudu povinna zajistit, aby obchodní sdělení elektronickými prostředky byla šířena pouze s předchozím souhlasem adresátů a zároveň byla jasně a zřetelně označena jako obchodní sdělení. Pokud tak neučinila, je odpovědná za porušení povinností vyplývajících ze zákona o některých službách informační společnosti, konstatoval soud.


Zdroj: ÚOOÚ
Foto: Pixabay

 

Go to TOP