Finanční arbitr loni řešil méně sporů, nejčastěji šlo o úvěry
Finanční arbitr, který je mimosoudní institucí pro řešení zákonem stanovených sporů mezi spotřebiteli a finančními společnostmi, loni řešil méně sporů než o rok dřív. Počet zahájených řízení klesl o 223 případů na 1178 sporů. Nejvyšší podíl zahájených řízení, víc než polovinu, tvořily spory ohledně spotřebitelských úvěrů. Na druhém místě s pětinovým podílem byly spory týkající se životního pojištění. Finanční arbitr to uvedl ve své výroční zprávě za loňský rok, kterou předložil poslancům.
Na arbitra se mohou obrátit pouze spotřebitelé, kteří tak nemusí vynakládat peníze na právníka a na poplatky. Finanční instituce, kterých se to týká, mají povinnost se řízení před arbitrem zúčastnit.
Loni navíc pokračovalo téměř 2000 sporů z dřívějších let, takže arbitr celkově řešil přes 3100 případů. Ukončit se mu podařilo 1944 řízení a z toho v 1124 smírným řešením sporu.
Kromě toho zahájil arbitr loni dalších 160 řízení s finančními institucemi kvůli pokutě za to, že mu odmítly poskytnout součinnost. Na pokutách vybral přes dva miliony korun.
Finančního arbitra zřídil stát jako orgán mimosoudního řešení sporů mezi klienty a finančními institucemi. Spory se mohou týkat platebních služeb, elektronických peněz, úvěrů, kolektivního investování, investic, životního pojištění, stavebního spoření nebo směňování peněz. Řízení před arbitrem je bezplatné. Tuto funkci zastává od roku 2016 již ve svém druhém funkčním období Monika Nedelková. Jejím zástupcem je Lukáš Vacek.
Zdroj: ČTK
Foto: Pixabay