Automobilkám hrozí kvůli dieselgate žaloby u soudů zemí EU
Spotřebitelé z Evropské unie by měli mít možnost žalovat automobilky u národních soudů, pokud si pořídili vůz se softwarem, který sloužil k manipulaci s emisemi. Uvedl to ve svém stanovisku ze dne 2. dubna 2020 generální advokát Soudního dvora Evropské unie Campos Sánchez-Bordona. Jestliže se s tímto postojem ztotožní i vrcholný orgán unijní justice, Volkswagenu hrozí záplava žalob od unijních spotřebitelů.
Na Soudní dvůr EU se obrátil rakouský soud, který se zabývá požadavkem sdružení spotřebitelů VKI. To zastupuje 574 majitelů vozů, které mají dotyčný software. Rakouská strana chtěla vědět, zda případ spadá do její jurisdikce.
Generální advokát Campos Sánchez-Bordona uvedl, že podle obecného pravidla by se stěžovatelé měli obrátit na soud v místě bydliště. V případě občanskoprávních deliktů je také možné žalobu podat u soudu v místě, kde se škodná událost stala. Sánchez-Bordona došel k závěru, že místem, kde se škoda stala, je místo, kde bylo auto zakoupeno.
Sdružení VKI žádá jako kompenzaci rozdíl mezi cenou, kterou spotřebitelé za auto zaplatili, a cenou auta s upraveným softwarem. Chce také krytí budoucích škod, jako je pokles hodnoty, pokud bude auto kvůli emisím čelit dopravním omezením.
„Kupci aut, u kterých firma software upravila, mohou tuto firmu žalovat u soudů těch členských států, kde byla auta pořízena,“ uvedl Soudní dvůr ve stanovisku.
Koncern Volkswagen Podle zprávy Evropské komise vybavil v Rakousku upraveným softwarem 360 000 aut. Náklady na pokuty, svolávací akce a na vyrovnání v civilních sporech po celém světě už Volkswagen přišly na více než 33 miliard dolarů (zhruba 840 miliard Kč).
Zdroj: ČTK
Foto: Pixabay