Vládní novela o silniční dopravě chce zjednodušit podmínky pro taxislužbu

Pravidla taxislužby se zřejmě zjednoduší ve prospěch alternativních přepravců. Vozidla taxislužeb už nebudou muset mít povinně taxametr, ale postačí mobilní aplikace. Budou muset být vybaveny evidenční nálepkou, nikoli střešní svítilnou.

 Taxikáři navíc nebudou muset podstupovat zkoušky z místopisu. Obce nebudou moci nařizovat barvu a velikost vozů. Změny přináší vládní novela o silniční dopravě, kterou 16. října 2019 Sněmovna posunula do závěrečného kola schvalování.

Poslanci k předloze, proti níž protestovalo Sdružení českých taxikářů, navrhli řadu úprav. Poslanec Jakub Michálek by chtěl registrační povinnost pro alternativní přepravce, kteří najezdí více než deset hodin za dva týdny. Cizinci, kteří chtějí být taxikáři, by podle Michálka měli obci doložit pracovní povolení a výpis z rejstříku trestů. Nyní podle Michálka neexistuje žádná regulace.

Novela, která by podle vlády i opozice mohla vést k levnějším cenám taxislužby, se dotkne desetitisíců řidičů. Jen v Praze podle údajů magistrátu působí 9800 taxikářů, další skoro 3000 šoférů jezdí pro alternativní přepravce Uber a Bolt (dříve Taxify). Klíčovou změnou v novele je zrušení povinnosti vést záznam o provozu vozidla. Auta taxislužeb tak už nebudou muset mít taxametry jako dosud. Místo nich by mohly využívat mobilní aplikace, které už nyní používají řidiči Uberu nebo Boltu. Místo povinné střešní svítilny s nápisem TAXI budou muset být nově všechny taxíky označeny evidenční nálepkou, kterou bude vydávat místním dopravní úřad za zhruba 500 korun. Platilo by to ale pouze pro taxikáře, jejichž služby si zákazníci budou objednávat elektronicky. Střešní svítilnu tak budou nadále mít vozy taxi, které si lidé zastaví na ulici.

Omezit by se měla také pravomoc obcí stanovit jako podmínku znalost místopisu nebo absolvování zkoušky obsluhy taxametru. Města už také nebudou smět stanovovat povinné náležitosti aut, například barvu karoserie nebo minimální rozměry vozidla. Úřady budou dále zodpovědné za evidenci a povolování taxislužeb a vydávání licencí pro řidiče. Novela počítá s odpovědností provozovatelů taxislužby, včetně zprostředkovatelů, za to, že služby budou poskytovat pouze řidiči s oprávněním. To se dotkne především alternativních přepravců, kteří budou ručit za to, že služby poskytuje řidič se všemi potřebnými doklady. To vadilo společnosti Bolt. Sdružení českých taxikářů se zase nelíbilo zrušení povinného taxametru.

Část pražských taxikářů provázela špatná pověst za účtování přemrštěných částek zejména zahraničním turistům. Podle zástupců taxikářů se to týká jen zlomku řidičů. Úředníci magistrátu pravidelně pořádají kontroly jak taxikářů, tak řidičů Uberu.

Zdroj: ČTK, foto Pixabay.

Go to TOP